Fantasi, eliminativisme og bevidsthedens forhistorie
DOI:
https://doi.org/10.7146/sl.v0i46.141Keywords:
Fantasi,Abstract
Nigel J. T. Thomas undrer sig i artiklen over, hvorfor vi mon skal helt frem til det 17. århundrede, før der på engelsk, men også på de andre europæiske sprog, kan konstateres en brug af begrebet ’bevidsthed’. Hvad har antikkens grækere eller middelalderens skolemestre stillet op uden dette begreb, der for os er så centralt og hverdagsagtigt, at det næsten synes trivielt at nævne det. Det kan selvfølgelig også være, at vi siden det 17. århundrede har levet i en vildfarelse; måske findes bevidstheden slet ikke – det er fx, hvad vor tids såkaldte eliminativister hævder – og N. Thomas siger, fristet af tesen: og dermed er sjæl-legeme problemet jo løst. Men han hopper ikke med på en så intellektuelt raffineret limpind; i stedet søger N. Thomas tilbage til kilderne selv fra Aristoteles til Descartes. Allerede i bevidsthedens forhistorie viser det sig, at fantasibegrebet har været med til at danne det begreb, som vi i dag kender som bevidsthed.Downloads
How to Cite
Thomas, N. J. T. (2006). Fantasi, eliminativisme og bevidsthedens forhistorie. Slagmark - Tidsskrift for idéhistorie, (46), 15–32. https://doi.org/10.7146/sl.v0i46.141
Issue
Section
Tema