Det populære - Redaktionelt forord
DOI:
https://doi.org/10.7146/sl.v0i58.104699Abstract
SLAGMARK nr. 58 handler om det populære. Om populærkultur, forskellene på høj- og lavkultur og i særdeleshed på forholdet mellem intellektuel forskning og de områder af vores kultur, vi sædvanligvis ikke anser som værende blandt de mest respekterede. Det populære lader sig vanskeligt indfange i én alt omsiggribende definition. Den klassiske skelnen mellem finkultur og lavkultur er ofte blevet kritiseret inden for en række humanvidenskabelige fagområder og samtidig har forestillingen om, at idéer og viden bevæger sig ensidigt fra højere samfundslag ud til ’pøbelen’ og ’masserne’, lidt nederlag. For forskere med interesse for det populære kan faldgruberne være mange og respekten fra det akademiske samfund være hårdt tilkæmpet.Downloads
Published
2018-03-09
How to Cite
Bek-Thomsen, J., & Grumsen, S. S. (2018). Det populære - Redaktionelt forord. Slagmark - Tidsskrift for idéhistorie, (58), 9–12. https://doi.org/10.7146/sl.v0i58.104699
Issue
Section
Redaktionelt