Antropocæn Responsdidaktik

- Handlings- og forandringsorienteret undervisning for bæredygtig udvikling i grundskolen

Authors

  • David Thystrup Mehlsen Institut for Kommunikation og Psykologi, Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
  • Raffaele Brahe-Orlandi Skoleleder på Aalborg Friskole https://orcid.org/0000-0003-2438-905X

DOI:

https://doi.org/10.7146/site.v1i1.159596

Keywords:

antropocæn, bæredygtighed, bæredygtighedundervisning, undervisning, didaktik

Abstract

I denne artikel præsenterer vi Antropocæn Responsdidaktik til grundskolen. En didaktik, der har til formål at styrke grundskoleelevers handlemuligheder i den antropocæne tidsalder (Steffen et al., 2007), og som vi i det følgende kobler til begrebet change agency. Artiklen undersøger, hvordan man i praksis kan uddanne unge mennesker til at respondere på de mange kriser, som eksisterer i det Antropocæne – en tidsalder, der stiller store krav til at navigere i den enorme kompleksitet, der knytter sig til bæredygtighedsudfordringer, både nu og i fremtiden. Det gør vi ved at stille os selv følgende forskningsspørgsmål:

Hvilke særlige udfordringer står både skole og elever overfor i det antropocæne, og hvilke didaktikker kan understøtte en styrket change agency som svar på disse udfordringer?

Downloads

Published

2025-09-04

How to Cite

Mehlsen, D. T., & Brahe-Orlandi, R. (2025). Antropocæn Responsdidaktik : - Handlings- og forandringsorienteret undervisning for bæredygtig udvikling i grundskolen. Journal for Social Innovation & Transformative Entrepreneurship Education, 1(1), 47–76. https://doi.org/10.7146/site.v1i1.159596