Antropocæn Responsdidaktik
- Handlings- og forandringsorienteret undervisning for bæredygtig udvikling i grundskolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/site.v1i1.159596Keywords:
antropocæn, bæredygtighed, bæredygtighedundervisning, undervisning, didaktikAbstract
I denne artikel præsenterer vi Antropocæn Responsdidaktik til grundskolen. En didaktik, der har til formål at styrke grundskoleelevers handlemuligheder i den antropocæne tidsalder (Steffen et al., 2007), og som vi i det følgende kobler til begrebet change agency. Artiklen undersøger, hvordan man i praksis kan uddanne unge mennesker til at respondere på de mange kriser, som eksisterer i det Antropocæne – en tidsalder, der stiller store krav til at navigere i den enorme kompleksitet, der knytter sig til bæredygtighedsudfordringer, både nu og i fremtiden. Det gør vi ved at stille os selv følgende forskningsspørgsmål:
Hvilke særlige udfordringer står både skole og elever overfor i det antropocæne, og hvilke didaktikker kan understøtte en styrket change agency som svar på disse udfordringer?
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 David Thystrup Mehlsen, Raffaele Brahe-Orlandi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.