Arkiver

  • Introduktionsnummer af Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE)
    Årg. 1 Nr. 1 (2025)

    Med dette introduktionsnummer præsenteres de første artikler i SITE, et nyt online tidsskrift, der sætter fokus på social innovation og transformativ entreprenørskabsdidaktik.

  • Transformationer - Social innovation
    Årg. 1 Nr. 2 (2025)

    Dette nummer af SITE rummer første del af en tidligere udgivelse med ophav i det tidligere forskningscenter CIE (Center for Innovation og Entreprenørskab) på VIA. Med fokus på social innovation samler nummeret en række bidrag, som i forskellig form undersøger, hvordan sociale, pædagogiske og organisatoriske praksisser kan udvikles gennem nytænkning, samskabelse og kritisk refleksion.

    Publikationen er oprindeligt udgivet som en samlet trykt udgivelse, men præsenteres her som del af SITE’s digitale udgivelsesplatform. Af hensyn til læsevenlighed og digital tilgængelighed har vi valgt at opdele den i to særskilte numre (nr. 2 og 3). Dette nummer (nr. 2) indeholder første hoveddel med fokus på social innovation, mens næste nummer (nr. 3) rummer anden hoveddel under overskriften Transformativ entreprenørskabsdidaktik.

    Bidragene er gengivet i stort set samme formatering som i den oprindelige publikation. Enkelte steder henviser pointerne til sammenhænge eller tekster, der findes i hele den oprindelige udgivelse. Nummeret indledes med den oprindelige redaktionelle introduktion.

  • Transformationer - Transformativ entreprenørskabsdidaktik
    Årg. 1 Nr. 3 (2025)

    Dette nummer af SITE udgør anden del af en tidligere trykt publikation, som blev til i regi af det nu nedlagte forskningscenter CIE (Center for Innovation og Entreprenørskab) på VIA. Fokus i dette nummer er på transformativ entreprenørskabsdidaktik – et pædagogisk og samfundsmæssigt felt i udvikling, hvor innovation, praksislæring og kritisk refleksion mødes.

    Den oprindelige samlede udgivelse er i forbindelse med digital publicering blevet opdelt i to dele. Første del med fokus på social innovation findes i SITE nr. 2, dette nummer (nr. 3) præsenterer anden del, hvor fokus er på transformativ entreprenørskabsdidaktik.

    Artiklerne er gengivet i stort set samme form og layout som i den trykte version. Enkelte steder kan der forekomme henvisninger eller pointer, der relaterer sig til den samlede publikation som helhed. Nummeret indledes med den oprindelige redaktionelle introduktion, som sætter scenen for bidragene.

  • Det gode liv, pædagogik og social innovation
    Årg. 1 Nr. 4 (2025)

    Dette nummer af SITE præsenterer artikler og projekter, der er udviklet i og omkring forskningsprogrammet Det Gode Liv – pædagogik og social innovation under Forskningscenter for Pædagogik og Deltagelse ved VIA University College. Bidragene afspejler forskningsmæssige og praksisnære aktiviteter, der er blevet udfoldet i løbet af 2025 – og i flere tilfælde allerede påbegyndt i 2024.

    De ti artikler spænder fra undersøgelser af sanselighed, sted og deltagelse i pædagogisk praksis til analyser af håb, bæredygtighed, demokrati, ledelse, eksistentiel omsorg og lokal innovation. Forskellige tilgange bringes i spil – fra art thinking og aktionsforskning til deltagerobservation og filosofisk refleksion – og tilsammen peger bidragene frem mod en åben og engageret forskningstradition, hvor dannelse, sanselighed og kritisk tænkning indgår som centrale elementer i arbejdet med pædagogik og socialt arbejde.