Om tidsskriftet

Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE) er etableret i 2024 som et nyt dansk elektronisk, non profit, open access og peer reviewet tidsskrift. SITE understøtter og formidler udvikling og forskning inden for tre hovedområder:
- Social innovation: Hvordan professioner, borgere, pårørende og andre frivillige, sammen og hver for sig, kan være med til at fremme bæredygtig social udvikling og menneskers livsbetingelser og muligheder for aktiv deltagelse i samfundet og eget liv. 
- Entreprenørskabsdidaktik: Hvordan og under hvilke forudsætninger undervisning og udvikling i professionsuddannelser kan fremme studerendes og underviseres lyst og evne til at sætte innovative og/eller entreprenante, værdiskabende og ansvarlige aftryk på deres professioner, samfund og omverden.
- Uddannelse for bæredygtig udvikling: Hvordan uddannelser og professioner kan arbejde helhedsorienteret med de tre bundlinjer økonomi, det sociale og miljø, samt hvilke nøglekompetencer, der er centrale hos undervisere for at understøtte bæredygtige fremtider.

Peer review-proces ved forskningsartikler 

Peer review følger gængs redaktionel politik og fremgangsmåde for peer-reviewed videnskabelige tidsskrifter, idet der tilstræbes et højt niveau af integritet og troværdighed i det faglige indhold. 

Ved en videnskabelig artikel forstås artikler, der præsenterer en selvstændig og ny forskningsbaseret viden – dvs. ny erkendelse om praksis eller ny metodisk, teoretisk eller empirisk erkendelse. Den videnskabelige artikel indeholder en klar problemstilling, metodiske overvejelser og en stringent, klar og sammenhængende argumentation, samt udviser et tilstrækkeligt kendskab til forskningens status på artiklens område. 

Redaktionen inviterer forfattere til at indsende originale manuskripter til tidsskriftet, der alle undergår anonym fagfællebedømmelse (double blind peer review) for at sikre den højest mulige videnskabelige kvalitet.  

Bedømmelsesproces ved formidlende artikler og andre eksperimenterende formater 

Tidsskrift for Social Innovation & Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE) inviterer til, at man indsender formidlende artikler og andre eksperimenterende formidlingsformater. Bedømmelsen af disse foregår ved redaktionsmøderne. Læs mere om kriterier for antagelse af artiklerne under formidlende artikler, samt eksperimenterende formater. 

Politik om Open Access 

Dette tidsskrift tilbyder øjeblikkelig Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden. 

DOI ifølge CrossRef 

Tidsskrift for Social Innovation og Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE) accepterer CrossRefs krav om redaktionel tildeling af DOI for vores artikler og krav til forfatterne om angivelse af DOI ved referencer i deres artikler, som publiceres hos os. (se evt: http://www.doi.org/ samt http://www.crossref.org/) 

Distribuering af publicerede artikler ifølge Creative common 

For artikler publiceret i Tidsskrift for Social Innovation og Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE) tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. SITE tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egen artikler uden at citere (not remixed and not build upon), eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål. (svarende til CC BY-NC. se evt. https://creativecommons.org/share-your-work/) 

Ingen Article Processing Charge (APC) 

Tidsskrift for Social Innovation og Transformativ Entreprenørskabsdidaktik (SITE) tager hverken gebyr for submission eller process. Der er med andre ord ingen APC tilknyttet