Antropocæn Responsdidaktik
- Handlings- og forandringsorienteret undervisning for bæredygtig udvikling i grundskolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/site.v1i1.159596Nøgleord:
antropocæn, bæredygtighed, bæredygtighedundervisning, undervisning, didaktikResumé
I denne artikel præsenterer vi Antropocæn Responsdidaktik til grundskolen. En didaktik, der har til formål at styrke grundskoleelevers handlemuligheder i den antropocæne tidsalder (Steffen et al., 2007), og som vi i det følgende kobler til begrebet change agency. Artiklen undersøger, hvordan man i praksis kan uddanne unge mennesker til at respondere på de mange kriser, som eksisterer i det Antropocæne – en tidsalder, der stiller store krav til at navigere i den enorme kompleksitet, der knytter sig til bæredygtighedsudfordringer, både nu og i fremtiden. Det gør vi ved at stille os selv følgende forskningsspørgsmål:
Hvilke særlige udfordringer står både skole og elever overfor i det antropocæne, og hvilke didaktikker kan understøtte en styrket change agency som svar på disse udfordringer?
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 David Thystrup Mehlsen, Raffaele Brahe-Orlandi

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).