Koordinationens koordinater

Forfattere

  • Ulf Hjelmar
  • Martin Marcussen
  • Lene Holm Pedersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2011i6.140934

Resumé

Koordination i den offentlige forvaltning handler om en samordning af aktører, processer eller organisationer for at sikre opfyldelsen af effektivitetsmål, kvalitetsmål eller andre organisatoriske mål. Denne form for samordning eller styring har vi set flere eksempler på i de senere år. Når udførelsen af offentlige opgaver deles op i flere forskellige arbejdsprocesser, så opstår behovet også for at samordne de enkelte arbejdsprocesser. I takt med velfærdsstaten er vokset, så er der sket en sådan specialisering i leverancen af service og administration. Det er imidlertid ikke den fulde forklaring. I det følgende vil vi pege på fire supplerende forklaringer på, at koordination i den offentlige forvaltning er blevet aktualiseret i disse år, ja vel nærmest er blevet en slags megatrend.

Downloads

Publiceret

2011-01-01

Citation/Eksport

Hjelmar, U., Marcussen, M. og Holm Pedersen, L. (2011) “Koordinationens koordinater”, Samfundsøkonomen, 2011(6). doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2011i6.140934.