Kønsforskelle i uddannelsesvalg

Forfattere

  • JETTE SANDAGER
  • JUSTINE GRØNBÆK PORS

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2020i1.140358

Resumé

Danmark står ligesom en række andre vestlige lande overfor en markant samfundsudfordring, da vi mangler STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) kompetencer. Nationale fremskrivninger viser, at Danmark i 2025 vil mangle ca. 10.000 uddannede STEMkandidater, og at der må forventes en yderligere vækst i manglen på ca. 50 procent frem mod 2030 (IDA, 2018). Samtidig har kvinders repræsentation inden for STEM-feltet været lav i mange år. Tallene viser således, at kun en tredjedel af de studerende på videregående STEM-uddannelser er kvinder, og at dette tal har været stagneret siden 2012 (Puggaard & Bækgaard 2016; UVM 2016, 2017). Særligt fysik og computer sciences synes at have vanskeligt ved at tiltrække og fastholde kvinder.

Forfatterbiografier

JETTE SANDAGER

JETTE SANDAGER
Phd studerende, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, Copenhagen Business School

JUSTINE GRØNBÆK PORS

JUSTINE GRØNBÆK PORS
Lektor
Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, Copenhagen Business School

Downloads

Publiceret

2020-09-04

Citation/Eksport

SANDAGER, J. og GRØNBÆK PORS, J. (2020) “Kønsforskelle i uddannelsesvalg ”, Samfundsøkonomen, 2020(1), s. 20–25. doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2020i1.140358.