Tidlige indsatser kan øge (alle) børns læring
DOI:
https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2023i2.136914Resumé
Der er en betydelig social slagside med hensyn til de børn, der sakker læringsmæssigt bagud tidligt i livet. Det kan få betydning for børnenes senere uddannelsesmuligheder. Undersøgelser peger på, at læringsmiljøet i dagtilbuddene ikke har tilstrækkelig kvalitet til at give alle børn de nødvendig erfaringsmuligheder for læring. Lodtrækningsforsøg af pædagogiske indsatser i danske dagtilbud dokumenterer, at det er muligt at styrke kvaliteten af læringsmiljøet og børns tidlige læring, uanset børnenes sociale baggrund, selv under hverdagslige vilkår. I partnerskabet ”Vi lærer sammen” undersøges det, hvorvidt det er muligt at opskalere en effektiv pædagogisk indsats og øge alle børns læring. ”Vi lærer sammen” understøtter faste kognitive og socioemotionelle læringsområder, som personalet selv omsætter til en pædagogisk praksis med fokus på rigt sprog og interaktioner i aktiviteter, der er understøttede, engagerende og udviklende for det enkelte barn.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
*Tidsskriftet Samfundsøkonomen er et open access tidsskrift, og alle artikler udgivet af Samfundsøkonomen er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 International Licens, CC BY-NC-ND.