Tidlige indsatser kan øge (alle) børns læring

Forfattere

  • Dorte Bleses

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2023i2.136914

Resumé

Der er en betydelig social slagside med hensyn til de børn, der sakker læringsmæssigt bagud tidligt i livet. Det kan få betydning for børnenes senere uddannelsesmuligheder. Undersøgelser peger på, at læringsmiljøet i dagtilbuddene ikke har tilstrækkelig kvalitet til at give alle børn de nødvendig  erfaringsmuligheder for læring. Lodtrækningsforsøg af pædagogiske indsatser i danske dagtilbud dokumenterer, at det er muligt at styrke kvaliteten af læringsmiljøet og børns tidlige læring, uanset børnenes sociale baggrund, selv under hverdagslige vilkår. I partnerskabet ”Vi lærer sammen” undersøges det, hvorvidt det er muligt at opskalere en effektiv pædagogisk indsats og øge alle børns læring. ”Vi lærer sammen” understøtter faste kognitive og socioemotionelle læringsområder, som personalet selv omsætter til en pædagogisk praksis med fokus på rigt sprog og interaktioner i aktiviteter, der er understøttede, engagerende og udviklende for det enkelte barn.

Forfatterbiografi

Dorte Bleses

Professor, Institut for Kommunikation og Kultur, Afdeling for Lingvistik samt TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet.

Downloads

Publiceret

2023-04-12

Citation/Eksport

Bleses, D. (2023) “Tidlige indsatser kan øge (alle) børns læring”, Samfundsøkonomen, 2023(2), s. 10–17. doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2023i2.136914.