Universitetspædagogikkens udvikling og aktuelle udfordringer
DOI:
https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2022i3.133983Nøgleord:
universitetspædagogik, uddannelser, udvikling, udfordringerResumé
”Universitetspædagogik – findes det?” Omtrent sådan reagerede en studerende for knap 20 år siden, da en af denne artikels forfattere fortalte, at vi arbejdede med universitetspædagogik. Dengang som nu er svaret ja – det gør det. Universitetspædagogik findes som noget, der forskes, udvikles og undervises indenfor, og den findes som en praksis, når universitetsundervisere planlægger, gennemfører og evaluerer deres undervisning. Universitetspædagogisk forskning og udvikling beskæftiger sig med undervisning og undervisningsformer, med uddannelsernes opbygning og tilrettelæggelse, med de studerendes og undervisernes baggrund, interesser og praksisser i forhold til universitetsuddannelser, med de politiske og strukturelle rammer omkring universitetsuddannelser og -undervisning og med diskussioner om uddannelsernes formål. Universitetspædagogik går således på tværs af forskning og praksis og på tværs af flere fagområder.
I denne artikel vil vi diskutere nogle af de dilemmaer og udfordringer, som universitetspædagogikken står i. Vi skriver med udgangspunkt i vores erfaringer som forskere, undervisere og udviklere inden for universitetspædagogik gennem mere end 20 år og som formand og næstformand i bestyrelsen for Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) i syv år. Artiklen præsenterer vores refleksioner i lyset af andres og egen forskning og egne praksiserfaringer.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
*Tidsskriftet Samfundsøkonomen er et open access tidsskrift, og alle artikler udgivet af Samfundsøkonomen er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 International Licens, CC BY-NC-ND.