Studerendes psykosociale problemer og afkobling
DOI:
https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2022i3.133977Nøgleord:
studerende, videregående uddannelser, psykosociale problemer, mistrivselResumé
Mange studerende på de videregående uddannelser mistrives på forskellige måder og af mange forskellige årsager. Denne artikel bygger på dybdegående interviews med 47 studerende fra syv danske videregående uddannelser om deres erfaringer med psykosociale problemer. Artiklens formål er at vise, hvordan f.eks. stress ikke er et isoleret fænomen, men et spørgsmål om
hvordan personlige, sociale og institutionelle forhold fletter sammen og bliver til psykosociale problemer og uddannelsesmæssige eksklusionsdynamikker. Analytisk fremhæver artiklen, med Camillas forløb som eksempel, hvordan studerende kæmper med en række afkoblingsdynamikker ift. at finde vej tilbage til studiet efter et sygdomsforløb.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
*Tidsskriftet Samfundsøkonomen er et open access tidsskrift, og alle artikler udgivet af Samfundsøkonomen er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 International Licens, CC BY-NC-ND.