Studerendes psykosociale problemer og afkobling

Forfattere

  • Trine Wulf-Andersen
  • Lene Larsen
  • Aske Thor Basselbjerg Stigemo

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2022i3.133977

Nøgleord:

studerende, videregående uddannelser, psykosociale problemer, mistrivsel

Resumé

Mange studerende på de videregående uddannelser mistrives på forskellige måder og af mange forskellige årsager. Denne artikel bygger på dybdegående interviews med 47 studerende fra syv danske videregående uddannelser om deres erfaringer med psykosociale problemer. Artiklens formål er at vise, hvordan f.eks. stress ikke er et isoleret fænomen, men et spørgsmål om
hvordan personlige, sociale og institutionelle forhold fletter sammen og bliver til psykosociale problemer og uddannelsesmæssige eksklusionsdynamikker. Analytisk fremhæver artiklen, med Camillas forløb som eksempel, hvordan studerende kæmper med en række afkoblingsdynamikker ift. at finde vej tilbage til studiet efter et sygdomsforløb.

Forfatterbiografier

Trine Wulf-Andersen

Lektor, Roskilde Universitet

Lene Larsen

Lektor, Roskilde Universitet

Aske Thor Basselbjerg Stigemo

Adjunkt, Roskilde Universitet

Downloads

Publiceret

2022-09-12

Citation/Eksport

Wulf-Andersen, T., Larsen, L. og Stigemo, A. T. B. (2022) “Studerendes psykosociale problemer og afkobling”, Samfundsøkonomen, 2022(3), s. 12–18. doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2022i3.133977.