Redaktionelt forord

Forfattere

  • Mette Ejrnæs
  • Tue Vinther-Jørgensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2022i3.133975

Nøgleord:

uddannelser, universitetsstuderende

Resumé

I dag er der næsten 150.000 universitetsstuderende, som er i gang med deres uddannelser. Universiteterne er ikke længere for de få og udvalgte. En væsentlig del af de unge i hver ny årgang påbegynder en universitetsuddannelse og tilbringer mange timer og år på at dygtiggøre sig på landets otte universiteter.

Universitetsuddannelserne har dermed fået en større samfundsøkonomisk betydning end tidligere, og derfor påkalder de sig også større politisk interesse.

Er uddannelserne gode nok, og lærer de studerende noget, de kan anvende efterfølgende? Følger undervisningsmetoderne med tiden og de nye teknologier, og bruger de studerende i for høj grad tiden på erhvervsarbejde frem for at studere? Trives de studerende, mens de er i gang med deres uddannelse, og hvordan kan man forebygge, at for mange af dem falder fra undervejs?

Forfatterbiografier

Mette Ejrnæs

Redaktør af temanummeret

Tue Vinther-Jørgensen

Redaktør af temanummeret

Downloads

Publiceret

2022-09-12

Citation/Eksport

Ejrnæs, M. og Vinther-Jørgensen , T. (2022) “Redaktionelt forord”, Samfundsøkonomen, 2022(3), s. 2–4. doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2022i3.133975.

Mest læste artikler af samme forfatter(e)