Nye veje for universiteternes employability-indsats

Forfattere

  • Christian Friis-Nielsen
  • Mads Peter Klindt
  • André Bjørn Ørum

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2021i3.129105

Resumé

De senere års stigende dimittendledighed har medført et skærpet fokus på employability på flere af landets universiteter. I snæver forstand defineres employability som evnen til at finde og fastholde beskæftigelse efter endt studium. Employability-indsatser udarbejdes i samspil mellem faglige miljøer og karriereenheder, men består typisk af en række ekstra-curriculære tilbud som f.eks. karrierevejledning, udvikling af relationelle og kommunikative kompetencer og øget selvbevidsthed i forhold til jobsøgning og digitale medier. Baseret på en kritisk gennemgang af forskningslitteraturen konstruerer artiklen et bredere employability-begreb, der også inkluderer mere generel viden om arbejdsmarkedet, herunder strukturelle forhold og kendskab til faldgruberne i akademisk arbejde. Dernæst slår artiklen til lyd for, at employability-indsatsen også integreres i studierne, f.eks. i ECTS-belagte moduler med fokus på arbejdsmarkedskendskab. Vi illustrerer, hvordan man kan implementere dette med et eksempel fra den seneste reform af kandidatuddannelsen i Politik & Administration på Aalborg Universitet.

Publiceret

2022-03-17

Citation/Eksport

Friis-Nielsen, C., Klindt, M. P. . og Ørum, A. B. (2022) “Nye veje for universiteternes employability-indsats”, Samfundsøkonomen, 2021(3). doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2021i3.129105.