Buddhisme, medier og populærkultur

Authors

  • Jørn Borup Lektor, Afdeling for Religionsvidenskab, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/rid.v7i1.23624

Keywords:

buddhisme, populærkultur, buddha

Abstract

Buddhafigurer som havenisser og  wellnesssymboler.  Buddha som reklame for futonsenge, IKEA-møbler og sportstøj. Buddhistisk meditation i dameblade og på virksomhedskurser. En måde at måle buddhismen i Danmark på, er ved kortlægning af organiseret  buddhisme og skønsmæssig indkredsning af den levende og  praktiserede buddhisme.  En anden er at undersøge en mere indirekte udbredelse af  buddhismen som kulturelt fænomen. Det sidste er denne artikels foku.

Author Biography

Jørn Borup, Lektor, Afdeling for Religionsvidenskab, Aarhus Universitet

Lektor, Ph.d.

Downloads

Published

2015-04-01

How to Cite

Borup, J. (2015). Buddhisme, medier og populærkultur. Religion I Danmark, 7(1), 17–24. https://doi.org/10.7146/rid.v7i1.23624

Issue

Section

Articles