Buddhisme, medier og populærkultur

Forfattere

  • Jørn Borup Lektor, Afdeling for Religionsvidenskab, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/rid.v7i1.23624

Nøgleord:

buddhisme, populærkultur, buddha

Resumé

Buddhafigurer som havenisser og  wellnesssymboler.  Buddha som reklame for futonsenge, IKEA-møbler og sportstøj. Buddhistisk meditation i dameblade og på virksomhedskurser. En måde at måle buddhismen i Danmark på, er ved kortlægning af organiseret  buddhisme og skønsmæssig indkredsning af den levende og  praktiserede buddhisme.  En anden er at undersøge en mere indirekte udbredelse af  buddhismen som kulturelt fænomen. Det sidste er denne artikels foku.

Forfatterbiografi

Jørn Borup, Lektor, Afdeling for Religionsvidenskab, Aarhus Universitet

Lektor, Ph.d.

Downloads

Publiceret

2015-04-01

Citation/Eksport

Borup, J. (2015). Buddhisme, medier og populærkultur. Religion I Danmark, 7(1), 17–24. https://doi.org/10.7146/rid.v7i1.23624

Nummer

Sektion

Artikler