Buddhisme, medier og populærkultur

  • Jørn Borup Lektor, Afdeling for Religionsvidenskab, Aarhus Universitet
Nøgleord: buddhisme, populærkultur, buddha

Resumé

Buddhafigurer som havenisser og  wellnesssymboler.  Buddha som reklame for futonsenge, IKEA-møbler og sportstøj. Buddhistisk meditation i dameblade og på virksomhedskurser. En måde at måle buddhismen i Danmark på, er ved kortlægning af organiseret  buddhisme og skønsmæssig indkredsning af den levende og  praktiserede buddhisme.  En anden er at undersøge en mere indirekte udbredelse af  buddhismen som kulturelt fænomen. Det sidste er denne artikels foku.

Forfatterbiografi

Jørn Borup, Lektor, Afdeling for Religionsvidenskab, Aarhus Universitet
Lektor, Ph.d.
Publiceret
2015-04-01
Citation/Eksport
Borup, J. (2015). Buddhisme, medier og populærkultur. Religion I Danmark, 7(1), 17-24. Hentet fra https://tidsskrift.dk/rid/article/view/23624
Sektion
Artikler