Hvad er gode historiske sammenligninger i undervisningen?

Authors

  • Loa Ingeborg Bjerre

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.162886

Abstract

Artiklen er skrevet på baggrund af det didaktiske oplæg på Historielærernes Dag 2025 i Jelling og Roskilde. Konferencens tema var ’Kolonier og imperier i fortid og nutid – har vi set et før?’ og det didaktiske oplæg diskuterede, hvad gode sammenligninger er i historie, hvordan de ikke undgår at være manipulerende, og hvordan vi på den baggrund bedst kan arbejde med aktualisering, distancering, eksemplariskhed og sammenligninger i vores historieundervisning.

References

Andersen, K. B., & Jensen, E. L. (2025). Slaveri i dag. I Slaveriets ophævelse (forløbet Da slaveriet ophørte). Alineas historieportal. (Set december 2025)

Jensen, B. E. (1996). Historiebevidsthed og historie – hvad er det? I T. Brinckmann & T. Rasmussen (Red.), Historieskabte såvel som historieskabende – 7 historieskabende essays. OP-forlag/Dafolo.

Jensen, B. E. (2010). Hvad er historie? Akademisk Forlag.

Lykkebo, K. (2025). Kvinders valgret. I Demokrati til flere (forløbet Demokrati). Alineas historieportal. (Set december 2025)

Poulsen, J. A., & Pietras, J. (2024). Fagdidaktik i historie. Hans Reitzels Forlag.

Downloads

Published

2025-12-18

How to Cite

Bjerre, L. I. (2025). Hvad er gode historiske sammenligninger i undervisningen?. Radar, 9(1). https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.162886