Holocaust på Kanonlisten
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.157945Abstract
Holocaust er kommet på kanonlisten – og hvad betyder det for elever og lærere i folkeskolen? Artiklen stiller skarpt på Danmarks særlige holocausterfaring med vægt på Jødeaktionen og kommer med en række nuancerede didaktiske forslag til, hvordan man som historielærer kan planlægge undervisning om Holocaust. Forslagene er inspireret af International Holocaust Remembrance Alliance’s (IHRA) anbefalinger til holocaustundervisning, og er tænkt sammen med de danske rammer for historieundervisning. Artiklen er afslutningsvist forsynet med en oversigt over didaktiske fokuspunkter og frit tilgængelige undervisningsmaterialer til understøttelse af disse.
References
Bak, S. L. (2001). Jødeaktionen oktober 1943: Forestillinger i offentlighed og forskning. Museum Tusculanums Forlag.
Bak, S. L. (2010). Ikke noget at tale om: Danske Jøders krigsoplevelser 1943-1945. Dansk Jødisk Museum.
Bak, S. L. (2012). Da krigen var forbi: De danske jøders hjemkomst efter besættelsen. Gyldendal.
Bauer, Y. (2002). Rethinking the Holocaust. Yale University Press.
Brunbech, P. Y. (2025, 24 marts). Historiekanonen, 2006. Danmarks Nationalleksikon. https://danmarkshistorien.lex.dk/Historiekanonen,_2006
Christensen, C. B., & Poulsen, N. B. (2005). Under hagekors og dannebrog – danskere i Waffen SS 1940 – 1945. Aschehoug.
De Gambo, J. P. (instruktør). (2021). Stemmer i stilheden [Film]. Humanity in Action i samarbejde med Udenrigsministeriet og den danske ambassade i Tel Aviv.
Dranger, J. R. (2024). Ihukom os til livet. Forlaget Cobolt.
Eckmann, M., Stewick., D. & Ambrosewicz-Jacobs, J. (2017). Research in Teaching and Learning about the Holocaust: A Dialogue Beyond Borders. International Holocaust Remembrance Alliance (vol. 3).
Fishermann, R. (2014). At forstå er ikke at tilgive: En dansk kz-overlevers livslange rejse. Gyldendal.
Fracapane, S. G. T. (2021). The Jews of Denmark in The Holocaust – Life and Death in Theresienstadt Ghetto. Routledge Studies in Second World War History. Routlegde
Heiberg, S. (2006, 17. juli). Særdeles traditionel danmarkshistorisk kanon. Politiken, sektion 2, s. 1-2.
Helmien, S. A. (instruktør). (2009). Danske børn i nazistisk fangenskab [film]. Minerva Film & DIIS.
Haakonson, Lars Allan (2024). Kildesamlingen – Da danskerne reddede jøderne. Historiefidusen. www.historiefidusen.dk
International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA). (2019). Recommendations for Teaching and Learning about The Holocaust. https://holocaustremembrance.com/resources/recommendations-teaching-learning-holocaust.
Johannesen, H. J. (2023). ”Det er ondt, sådan var det. Det var bare ondt alt sammen”: Kontroversielle aspekter i historieundervisningen 7.-9. klassetrin. Acta Didactica Norden, 17(1), Artikel 14. https://doi.org/10.5617/adno.9111
Justitsministeriet. (2022). Handlingsplan mod antisemitisme. Børne- og Undervisningsministeriet, Kulturministeriet, Regeringen. https://www.justitsministeriet.dk/wp-content/uploads/2022/01/Antisemitisme-handlingsplan.pdf
Kirchhoff, H. (2014). Danmark og Holocaust. Syddansk Universitetsforlag.
Lammers, K. C. (2003). Nazismens epoke – Førerstat, Volksgemeinschaft og racekrig. Det Schønbergske Forlag.
Levin, E. (2001). Mine erindringer om mit ophold i Theresienstadt. Dansk Center for Holocaust- og Folkedrabsstudier. https://folkedrab.dk/files/media/elias-levin-erindringer-theresienstadt.pdf
Lidegaard, B. (2020). Landsmænd – danske jøders flugt i oktober 1943. Politikens Forlag.
Powell, C. (2007). What do genocide kill? A relational conception of genocide. Journal of Genocide Research, 9(4), 527-447. https://doi.org/10.1080/14623520701643285
Schütt-Jensen, K. (2013, 5 oktober). Der var ingen sommerfugle i kz-lejrene. Jyllands-Posten, kultursektion s. 8-9. https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE6049951/der-var-ingen-sommerfugle-i-kzlejrene/
Stanton, G. H. (1996). The Ten Stages of Genocide. Genocide Watch. https://www.genocidewatch.com/tenstages
Stockholms Internationale Forum om Holocaust 26.-28. januar 2000. Stockholm-erklæringen. https://www.aldrigmere.dk/materialer/ressourcer/internationale-dokumenter/stockholmserklaeringen ?
Sørensen, N. A. (2004). Er en dansk Auschwitz-dag overhovedet en god ide?. I T. Brudholm & M. Mennecke (Red.), Erindringens fremtid – Auschwitz-dag i Danmark (s. 87-98). Lindhardt og Ringhof. https://www.diis.dk/publikationer/erindringens-fremtid
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.