Om at skabe historie med mobiltelefonen
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.153311Abstract
Elevernes nærområde og livsverden er væsentlige i historieundervisningen. De må dog også kobles til den såkaldte ”store” historie – og det er ikke så ligetil. Artiklen beskriver et eksperiment, hvor udskolingselever undersøgte historier om personer eller noget fra nærområdet og deres sammenhæng med den store historie. Med mobiltelefoner skabte de digitale fortællinger på baggrund af deres research. På baggrund af erfaringer fra eksperimentet afsluttes artiklen med forslag til, hvordan man kan gennemføre et tilsvarende forløb.
References
• Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Historie. Faghæfte 2019.
• Dixon, L. & Hales, A. (2013). Bringing History Alive through Local People and Places. A guide for primary school teachers. Routledge.
• Knudsen, H. E. & Poulsen, J. Aa. (2016). Historiefaget i fokus – dokumentationsindsatsen. HistorieLab.
• Anita Lanszki, A. (2022). Using of Digital Storytelling in the Teaching of History. Historia scholastica 8(1): 169-200, https://www.researchgate.net/publication/362432523_Using_of_Digital_Storytelling_in_the_Teaching_of_History
• Levstik, L. S. & Barton, K. C. (2015). Doing History. Investigating with Children in Elementary and Middle Schools. Routledge.
• Ohler, J. (2013). Digital Storytelling in the Classroom. New Media Pathways to Literacy, Learning, and Creativity. Corwin Press.
• Poulsen, J. Aa. (2018) Nærområdet i historieundervisningen – hvorfor og hvordan? https://tidsskrift.dk/radar/article/view/111309/160352
• Thelen, D. & Rosenzweig, R. (1998). The Presence of the Past - Popular Uses of History in American Life. Columbia University Press.
• Vlachaki, M. & Kouser, G. (2020) Family stories and global (hi)stories. Teaching history no. 178, s. 56-66.
• Özdemir, K. (2023). A History Lesson Designed with the Digital Storytelling Method: Kara Fatma Example. International Journal of Education & Literacy Studies, https://www.researchgate.net/publication/374972016_A_History_Lesson_Designed_with_the_Digital_Storytelling_Method_Kara_Fatma_Example
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.