Hvad sagde Rikke? - om elevernes læring i GYMuSKO pilotprojektet
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107548Keywords:
Den åbne skole, didaktik, historie, historiedidaktik, AKSOM, GYMuSKO, GLO, Generic Learning Outcome, historieundervisning, interface learning, intrface, lærende partnerskaber, læringsadfærd, museer, museumsbesøg, museumsformidling, netværk, partnerskoler, partnerskaber, partnerskabsskoler, pilotprojekt, samarbejde, triumvirat, undervisningAbstract
GYMuSKO står for gymnasium - museum - skole, hvilket var de tre typer af institutioner, som i skoleåret 2016-2017 gik sammen i triumvirater i pilotprojektet af samme navn. Hvert triumvirats folkeskolelærere, gymnasielærere og museumsinspektører samarbejdede om at udvikle og gennemføre et museumsbaseret undervisningsforløb, som folkeskoleelever og gymnasieelever arbejdede sammen om at gennemføre.
GYMuSKO pilotprojektet var en succes målt i forhold til dets formål. Triumvirat-samarbejdsformen blev afprøvet, og erfaringerne med de styrker og svagheder, som viste sig, vil blive brugt af deltagerne ved det egentlige GYMuSKO udviklingsprojekt (2017-2019). På samme måde blev folkeskole- og gymnasieelevernes samarbejde afprøvet som et nyskabende pædagogisk og didaktisk tiltag. Et delformål om at nytænke brobygning mellem folkeskole og gymnasium blev ikke konkretiseret som en udtalt faglig del af forløbene. Til gengæld bliver brobygning hovedfokus i det kommende GYMuSKO udviklingsprojekt.
Denne artikel har fokus på deltagende læreres og museumsinspektøreres syn på den læring, som de mente, at folkeskoleelever og gymnasieelever opnåede som følge af deres samarbejde.
References
Se http://www.artscouncil.org.uk/measuring-outcomes/generic-learning-outcomes og http://www2.le.ac.uk/departments/museumstudies/rcmg/projects/measuring-learning-impact-in-museums.
Se også Thorhauge, S. (2014): Interface learning - New goals for museum and upper secondary school collaboration, kap. 7, s. 73-97, http://pure.au.dk/portal/files/85300766/PhD_Interface_Learning_New_goals_for_museum_and_upper_secondary_school_collaboration.pdf
Thorhauge, S. (juli 2016): Ny forskning i partnerskabsmodeller, Danske Museer, årg. 29, nr. 3, s. 35-37, http://quickpaper.rosendahls.dk/danskemuseer/dm3-2016/#/32/
http://www.artscouncil.org.uk/measuring-outcomes/generic-learning-outcomes (min oversættelse). Diagrammet er fra denne side på samme website http://www.artscouncil.org.uk/measuring-outcomes/generic-learning-outcomes#section-2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.