Ømtålelige emner i historieundervisningen?
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107509Keywords:
Historie, historiebrug, historiske scenarier, Tv og film, historieundervisning, ømtålelig undervisning, ømtålelige emnerAbstract
I anmeldelser og omtaler af Zandvliets spillefilm ”Under sandet” fra 2015 er det ofte fremhævet, at tyske soldaters rydning af miner langs den jyske vestkyst i sommeren 1945 har været en mørkelagt skamplet i dansk historie, som først med spillefilmen er bragt frem i lyset. Men hvad er op og ned i den historie? Og hvordan håndteres disse udfordringer i historieundervisningen?
References
Helge Hagemann. 1998. Under tvang. Minerydningen ved den jyske vestkyst 1945. København: Akademisk Forlag.
Mediestream, Det Kgl. Biblioteks mediesamlinger, http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/
Tyske krigsfanger rydder miner: https://www.youtube.com/watch?v=Y0SeunmiVwk&t=6s
Livsfare – Miner!, https://www.youtube.com/watch?v=Cqidu-8tCWM
Wieth-Knudsen. 1945. ”Minerydning i Danmark”. Folk og Værn. Nr. 4-5, maj juni 1946, 136-138.
Information 31. maj 1945
Wieth-Knudsen. 1946, 138
Hagemann. 1998, 69
John V. Jensen. ”Der er mere Under Sandet – minerydningen efter besættelse”. Opdatering Årbog for Museet for Varde By og Omegn & Ringkøbing-Skjern Museum 2015
Under sandet – et undervisningsmateriale, Filmcentralen, 2016, http://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/under-sandet#.WJTVnPnhCUk
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.