Ømtålelige emner i historieundervisningen?

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107509

Nøgleord:

Historie, historiebrug, historiske scenarier, Tv og film, historieundervisning, ømtålelig undervisning, ømtålelige emner

Resumé

I anmeldelser og omtaler af Zandvliets spillefilm ”Under sandet” fra 2015 er det ofte fremhævet, at tyske soldaters rydning af miner langs den jyske vestkyst i sommeren 1945 har været en mørkelagt skamplet i dansk historie, som først med spillefilmen er bragt frem i lyset. Men hvad er op og ned i den historie? Og hvordan håndteres disse udfordringer i historieundervisningen?

Referencer

Helge Hagemann. 1998. Under tvang. Minerydningen ved den jyske vestkyst 1945. København: Akademisk Forlag.

Mediestream, Det Kgl. Biblioteks mediesamlinger, http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/

Tyske krigsfanger rydder miner: https://www.youtube.com/watch?v=Y0SeunmiVwk&t=6s

Livsfare – Miner!, https://www.youtube.com/watch?v=Cqidu-8tCWM

Wieth-Knudsen. 1945. ”Minerydning i Danmark”. Folk og Værn. Nr. 4-5, maj juni 1946, 136-138.

Information 31. maj 1945

Wieth-Knudsen. 1946, 138

Hagemann. 1998, 69

John V. Jensen. ”Der er mere Under Sandet – minerydningen efter besættelse”. Opdatering Årbog for Museet for Varde By og Omegn & Ringkøbing-Skjern Museum 2015

Under sandet – et undervisningsmateriale, Filmcentralen, 2016, http://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/under-sandet#.WJTVnPnhCUk

Downloads

Publiceret

2017-12-31

Citation/Eksport

Poulsen, J. A. (2017). Ømtålelige emner i historieundervisningen?. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 4(1), 20–26. https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107509