Hvad kommer natur og klima historie-undervisningen ved?
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.161065Resumé
Unges stigende mistrivsel, internationale konflikter, kriser, krige og andre påtrængende problemer tegner et stadigt mere komplekst billede af nutiden. Få tvivler dog på, at den langsigtede og alvorligste udfordring for menneskeheden er den globale opvarmning med tilhørende klima- og biodiversitetskriser samt ekstreme vejrfænomener – og de nødvendige indsatser, der skal til for at undgå de værste konsekvenser. Men er det også et anliggende for historieundervisningen?
Referencer
Børne- og Undervisningsministeriet. (2023). Historie – faghæftet 2019 (3. udg.).. Børne- og Undervisningsministeriet.
Børne- og Undervisningsministeriet. (2025). Råudkast: Fagplan for historie (september 2025). Børne- og Undervisningsministeriet.
Crutzen, P. J., & Stoermer, E. F. (2000). The “Anthropocene”. Global Change Newsletter, 41, 17–18.
Fagan, B. (2019). The Little Ice Age: How Climate Made History, 1300-1850. New York: Basic Books.
Frankopan, P. (2023). Den foranderlige klode: En ufortalt historie. København: Kristeligt Dagblads Forlag.
Gripe, A. S., & Sandahl, J. (2024). Students’ historicization of the environmental crisis: A narrative of industrialization, ignorance and greed. Historical Encounters: A journal of historical consciousness historical cultures and history education. 11(1), 1-17. DOI: 10.52289/hej11.101
Harari, Y. N. (2024). Sapiens - En kort historie om menneskeheden. København: Lindhardt og Ringhof.
Hawkey, K. (2023). History and the Climate Crisis. London: UCL PRESS.
Helms, N. M. (1940). Danmarks historie fortalt for Børn. København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag.
Kalsås, V. F. (2025). Historieundervisning under Klima- og naturkrise: Å vurdere skal, menneskeleg agens og historisk-planetarisk endring. Nordidactia – Journal of Humanities and social Science Education, 15(1), 70-88. DOI: 10.62902/nordidactica.v15i2025:1.26569.
Knudsen, H. E. (2024). Det antropocæne i historieundervisning og flerperspektiviske fortællinger. Radar. DOI: 10.7146/rhdt.v11i1.143847.
McNeill, J. R., & Engelke, P. (2014). The Great Acceleration. An Environmental History of the Anthropocene since 1945. Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press.
Nordgren, K. (2019). Boundaries of historical consciousness: a Western cultural achievement or an anthropological universal? Journal of Curriculum Studies, 51(6), 779-797. DOI: 10.1080/00220272.2019.1652938.
Pietras, J. (2023). Nyt perspektiv på dansk historie. Radar. DOI: 10.7146/rhdt.v10i1.138288.
Pietras, J., & Poulsen, J. Aa. (2024). Fagdidaktik i historie – mellem teori og praksis. Hans Reitzels Forlag.
Power, A., & Kitson, A. (2024). The role of school history in helping young people to navigate their future at a time of climate crisis. History Education Research Journal, 21(1), 1-16. DOI: 10.14324/HERJ.21.1.08.
Riley, M., & Kitson, A. (2024). The potential of secondary history to repond to the current ecological and climate crises. Teaching History, 194, 8-12.
Undervisningsministeriet. (1995). Historie – Faghæfte 4. Undervisningsministeriet.
Van der Pot, J. H. J. (1957). Historiefilosofi og Historieteori. Oversigt og Diskussion. Einar Harcks Forlag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.