Museer og skoler finder nye veje sammen

Forfattere

  • Mette Byriel-Thygesen Nationalmuseet

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107564

Nøgleord:

historie, Brug dit museum, museum, museer, lærende partnerskaber, Nationalmuseet, Nye Veje, samarbejdsmuseet, samarbejdsmuseum, skoletjeneste, undervisningsformer, undervisningspraksis, den åbne skole, åben skole, Projekt nye veje

Resumé

Med en længere skoledag og en skolereform, der vægter ’den åbne skole’, er der behov for at finde nye veje for samarbejdet mellem skoler og museer. Projektet 'Nye Veje' har haft til formål at gøre det lettere for lærerne at bruge museerne på egen hånd eller på nye måder sammen med deres elever.

På museerne kender vi alle skoler, der kommer med ”fakta-ark” på egen hånd, hvor det gælder om at finde årstal eller tip en 13’er. Nye Veje projektet er et forsøg på at opkvalificere skolernes museumsbesøg på egen hånd ved at inspirere til at bruge museerne i undervisningsøjemed på nye måder og i nye fag. Denne artikel er en afsluttende opsamling på erfaringer fra projektet.

Downloads

Publiceret

2017-12-31

Citation/Eksport

Byriel-Thygesen, M. (2017). Museer og skoler finder nye veje sammen. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 4(1), 89–94. https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107564