Lærerstuderendes møde med omverdenen
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107511Nøgleord:
Den åbne skole, historie, historiedidaktik, kulturinstitutioner, Learning Museum, learning museum genbesøgt, lærerstuderende, lærerstuderendes møde med omverdenen, læreruddannelsen, MuseumResumé
Projektet Learning Museum blev gennemført i 2011-2013 med det formål at styrke samarbejdet mellem museer og læreruddannelser. Projektet var en succes, der har inspireret flere senere samarbejder, men selve den model for samarbejde, som projektet udviklede, er blevet sværere at implementere efter reformen af læreruddannelsen i 2013, bl.a. som følge af modulisering og kompetencemålstyring. Dette er en af konklusionerne i undersøgelsen Learning Museum Genbesøgt, der er udarbejdet for HistorieLab af Nordisk Center for Kulturarvspædagogik (NCK).
Referencer
Kampmann, No Emil Sjöberg: Kampen om professionelt arbejde i folkeskolen – en styringsanalyse af lærers og pædagogers professionaliseringsbetingelser, Ph.d.-afhandling fra RUC, Institut for Samfund og Globalisering, 2016
Knudsen, Lars Emmerik Damgaard: Åben skole – paradoks og pædagogik, i: Unge Pædagoger, nr. 3, s. 3-12, Tema: Åben Skole, 2016
Seligmann, Tine: Praksismanual. Samarbejde mellem museer, læreruddannelser, skoler. 2014
Zipsane, Henrik; Fristrup, Tine; Lundborg, Maria Domeij og Grut, Sara; Learning Museum Genbesøgt, HistorieLab, 2017
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.