Lærerstuderendes møde med omverdenen

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107511

Nøgleord:

Den åbne skole, historie, historiedidaktik, kulturinstitutioner, Learning Museum, learning museum genbesøgt, lærerstuderende, lærerstuderendes møde med omverdenen, læreruddannelsen, Museum

Resumé

Projektet Learning Museum blev gennemført i 2011-2013 med det formål at styrke samarbejdet mellem museer og læreruddannelser. Projektet var en succes, der har inspireret flere senere samarbejder, men selve den model for samarbejde, som projektet udviklede, er blevet sværere at implementere efter reformen af læreruddannelsen i 2013, bl.a. som følge af modulisering og kompetencemålstyring. Dette er en af konklusionerne i undersøgelsen Learning Museum Genbesøgt, der er udarbejdet for HistorieLab af Nordisk Center for Kulturarvspædagogik (NCK).

Referencer

Kampmann, No Emil Sjöberg: Kampen om professionelt arbejde i folkeskolen – en styringsanalyse af lærers og pædagogers professionaliseringsbetingelser, Ph.d.-afhandling fra RUC, Institut for Samfund og Globalisering, 2016

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard: Åben skole – paradoks og pædagogik, i: Unge Pædagoger, nr. 3, s. 3-12, Tema: Åben Skole, 2016

Seligmann, Tine: Praksismanual. Samarbejde mellem museer, læreruddannelser, skoler. 2014

Zipsane, Henrik; Fristrup, Tine; Lundborg, Maria Domeij og Grut, Sara; Learning Museum Genbesøgt, HistorieLab, 2017

Downloads

Publiceret

2017-12-31

Citation/Eksport

Brunbech, P. Y., & Olesen, M. B. (2017). Lærerstuderendes møde med omverdenen. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 4(1), 27–33. https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107511