Først skal man få øje på hinanden - nye læringsrum gennem samarbejde

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26442

Nøgleord:

Den åbne skole, læringsrum, museumsformidling

Resumé

De ligger derude, den lille skole og det lokale museum, men for at kunne lave noget sammen, må de først få øje på hinanden. Denne artikel fortæller om et pilotprojekt, som i udgangspunktet gerne ville undersøge museets muligheder for at fremme inklusion, men som endte med at skolen og museet fik øje på hinanden.

Referencer

Hansen, Hedegaard, J. (2014). En skole for alle: Inklusion. I Løw, O. & Skibsted, E. Elevers læring og udvikling – også i komplicerede læringssituationer. Akademisk forlag

Laigaard, Lene. Social inclusion: en praksis-model for danske kunstmuseer, i Nordisk Museologi, 2005, nr. 1, s. 39-54

Lauridsen, Per L. (2007): Kulturarvspædagogik i Midt- og Vestjylland, Ringkøbing-Skjern Museum, 2007

Farrell, P. (2004). School psychologists making inclusion a reality for all. School Psychology International, 25(1), 5-19

Sandell, Richard, Museums as Agents of Social Inclusion, Museum Management and Curatorship, 17:4, 401-418

Tetler, S. (2009): Integration, inklusion og delagtighed – tendenser I specialpædagogikken. I Tetler, S. & Langager, S. (red.): Specialpædagogik i skolen

Er du interesseret i et samarbejde med et lokalt museum omkring dig? På dette kort kan du se, hvilke museer, der er i dit nærområde: http://findmuseum.dk/

ULF (Undervisnings- og læringsforløb) i Århus og Nationalt Netværk af Skoletjenester er to organisationer/foreninger, der arbejder med samarbejder mellem skole og kulturinstitutioner. Hent inspiration på https://ulfiaarhus.dk/ eller http://skoletjenestenetvaerk.dk/

I sidste del af 2016 udkommer en praksismanual og følgeforskningsrapport om samarbejde mellem skoler og museer samt om elevers læring ved brug af alternative læringsrum. Resultaterne er baseret på et nationalt projekt, Museet i den åbne skole, hvor 15 skoler og museer har samarbejdet om læringsforløb. Materialet vil være at finde på historielab.dk.

http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Folkeskolereformhjemmeside/2014/Marts/140304%20Inspirationskatalog%20om%20den%20aabne%20skole.pdf

Farrell, P. (2004). School psychologists making inclusion a reality for all. School Psychology International, 25(1), 5-19

http://skoletjenestenetvaerk.dk/kortlaegning-af-skolers-transport-af-elever-i-den-aabne-skole/

F.eks. Lauridsen, Kulturarvspædagogik i Midt- og Vestjylland, 2007

https://blogs.kcl.ac.uk/culture/2016/03/22/my-primary-school-is-at-the-museum/

Farrell, P. (2004). School psychologists making inclusion a reality for all. School Psychology International, 25(1), 5-19

Downloads

Publiceret

2016-12-31

Citation/Eksport

Olesen, M. B., & Jakobsen, I. S. (2016). Først skal man få øje på hinanden - nye læringsrum gennem samarbejde. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 3(1), 79–84. https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26442