Først skal man få øje på hinanden - nye læringsrum gennem samarbejde
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26442Nøgleord:
Den åbne skole, læringsrum, museumsformidlingResumé
De ligger derude, den lille skole og det lokale museum, men for at kunne lave noget sammen, må de først få øje på hinanden. Denne artikel fortæller om et pilotprojekt, som i udgangspunktet gerne ville undersøge museets muligheder for at fremme inklusion, men som endte med at skolen og museet fik øje på hinanden.
Referencer
Hansen, Hedegaard, J. (2014). En skole for alle: Inklusion. I Løw, O. & Skibsted, E. Elevers læring og udvikling – også i komplicerede læringssituationer. Akademisk forlag
Laigaard, Lene. Social inclusion: en praksis-model for danske kunstmuseer, i Nordisk Museologi, 2005, nr. 1, s. 39-54
Lauridsen, Per L. (2007): Kulturarvspædagogik i Midt- og Vestjylland, Ringkøbing-Skjern Museum, 2007
Farrell, P. (2004). School psychologists making inclusion a reality for all. School Psychology International, 25(1), 5-19
Sandell, Richard, Museums as Agents of Social Inclusion, Museum Management and Curatorship, 17:4, 401-418
Tetler, S. (2009): Integration, inklusion og delagtighed – tendenser I specialpædagogikken. I Tetler, S. & Langager, S. (red.): Specialpædagogik i skolen
Er du interesseret i et samarbejde med et lokalt museum omkring dig? På dette kort kan du se, hvilke museer, der er i dit nærområde: http://findmuseum.dk/
ULF (Undervisnings- og læringsforløb) i Århus og Nationalt Netværk af Skoletjenester er to organisationer/foreninger, der arbejder med samarbejder mellem skole og kulturinstitutioner. Hent inspiration på https://ulfiaarhus.dk/ eller http://skoletjenestenetvaerk.dk/
I sidste del af 2016 udkommer en praksismanual og følgeforskningsrapport om samarbejde mellem skoler og museer samt om elevers læring ved brug af alternative læringsrum. Resultaterne er baseret på et nationalt projekt, Museet i den åbne skole, hvor 15 skoler og museer har samarbejdet om læringsforløb. Materialet vil være at finde på historielab.dk.
Farrell, P. (2004). School psychologists making inclusion a reality for all. School Psychology International, 25(1), 5-19
http://skoletjenestenetvaerk.dk/kortlaegning-af-skolers-transport-af-elever-i-den-aabne-skole/
F.eks. Lauridsen, Kulturarvspædagogik i Midt- og Vestjylland, 2007
https://blogs.kcl.ac.uk/culture/2016/03/22/my-primary-school-is-at-the-museum/
Farrell, P. (2004). School psychologists making inclusion a reality for all. School Psychology International, 25(1), 5-19
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.