Fortid i vor tid. Anakronisme som vilkår og metode

Forfattere

  • Aase Bitsch Ebbensgaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26433

Nøgleord:

didaktik, historiedidaktik, historisk bevidsthed

Resumé

Er fortiden virkelig helt og for altid forsvundet? Dette tilsyneladende meningsløse spørgsmål bliver sat til debat i artiklen.

Referencer

Ebbensgaard, Aa. B. (2005): At undervise i ’tidens delfinspring’. Artikel i J.R. Jensen og P. Wiben (red.) (2005): Historiedidaktik. S. 69 – 79. Forlaget Columbus og Historielærerforeningen for gymnasiet og HF. København.

Ebdrup, N. (2012): Derfor er 50érne kommet på mode. Videnskab.dk, http://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-er-50erne-kommet-pa-retro-mode

Enzensberger (1996, 1998): Om tidens butterdej. En meditation over anakronisme i H.M. Enzensberger (1998): Zigzag. På dansk ved Per Øhrgaard. Samleren. Tysk udgave 1996

Handberg, K. (2015): No time like the past?: On the new role of vintage and retro in the magazines Scandinavian Retro and Retro Gamer. Necsus, European Journal of Media Studies. Autumn 2015, http://www.necsus-ejms.org/no-time-like-the-past-on-the-new-role-of-vintage-and-retro-in-the-magazines-scandinavian-retro-and-retro-gamer/

Downloads

Publiceret

2016-12-31

Citation/Eksport

Ebbensgaard, A. B. (2016). Fortid i vor tid. Anakronisme som vilkår og metode. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 3(1), 41–46. https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26433