Farlig og forførende fortid eller oplysende og fascinerende historie?

Forfattere

  • Aase Bitsch Ebbensgaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26431

Nøgleord:

didaktik, historiedidaktik, historiebrug, historieundervisning

Resumé

Hvis menneskers historietolkninger er baggrund for deres nutidige handlinger, må man med beklemmelse konstatere, at nogle menneskers historiebagage ser ud til at kunne misbruges til mord, vold og terrorisme.

Referencer

Bitsch, Aa. H. (2004): Historiefaglighed som kommunikativ skabelsesproces. I S. Ahonen m.fl. (red.) (2004): Hvor går historiedidaktikken. Skrifteserie fra Institutt for historie og klassiske fag Nr.45. Trondheim. NTNU.

Bordum, A.(2009): Jürgen Habermas og Pierre Bourdieu – Etik eller magt som forståelsesramme for kommunikation. I

Helder. J. m.fl.(2009): Kommunikationsteori – en grundbog. København. Hans Reitzels Forlag.

Bøe, J. B. og K. Knutsen (2012): Innføring i historiebruk. Cappelen Damm. Høyskoleforlaget.

Damsgård, P: (2015): Ser du månen, Daniel. København. Politikens forlag.

Ebbensgaard, Aa. B.(2008): Farlige og forførende fortid. I Bertelsen, J. T. m.fl. (red.) (2008): Viljen til Visdom. En debatbog udgivet i anledning af Odense Katedralskoles 725 års jubilæum. Århus. Slagmark.

Ebbensgaard, Aa. B.(2012): Historiedidaktik som metakognition – udspil til komparativ fagdidaktik. Artikel i: Ellen

Krogh og Frede V. Nielsen (red.): Sammenlignende fagdidaktik 2. Cursiv nr. 9 2012

Ebbensgaard, Aa. B. (2015): Design din elevsamtale så der opstår historisk læring. HistorieLab.dk

Hansen, F. T. (1995): Kunsten at navigere i Kaos. Om dannelse og identitet i en multikulturel verden. Kroghs Forlag. Vejle.

Dahlberg, Rasmus (red.) (2001): En anden historie. Ashehoug. Viborg.

Downloads

Publiceret

2016-12-31

Citation/Eksport

Ebbensgaard, A. B. (2016). Farlig og forførende fortid eller oplysende og fascinerende historie?. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 3(1), 28–34. https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26431