Farlig og forførende fortid eller oplysende og fascinerende historie?
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26431Nøgleord:
didaktik, historiedidaktik, historiebrug, historieundervisningResumé
Hvis menneskers historietolkninger er baggrund for deres nutidige handlinger, må man med beklemmelse konstatere, at nogle menneskers historiebagage ser ud til at kunne misbruges til mord, vold og terrorisme.
Referencer
Bitsch, Aa. H. (2004): Historiefaglighed som kommunikativ skabelsesproces. I S. Ahonen m.fl. (red.) (2004): Hvor går historiedidaktikken. Skrifteserie fra Institutt for historie og klassiske fag Nr.45. Trondheim. NTNU.
Bordum, A.(2009): Jürgen Habermas og Pierre Bourdieu – Etik eller magt som forståelsesramme for kommunikation. I
Helder. J. m.fl.(2009): Kommunikationsteori – en grundbog. København. Hans Reitzels Forlag.
Bøe, J. B. og K. Knutsen (2012): Innføring i historiebruk. Cappelen Damm. Høyskoleforlaget.
Damsgård, P: (2015): Ser du månen, Daniel. København. Politikens forlag.
Ebbensgaard, Aa. B.(2008): Farlige og forførende fortid. I Bertelsen, J. T. m.fl. (red.) (2008): Viljen til Visdom. En debatbog udgivet i anledning af Odense Katedralskoles 725 års jubilæum. Århus. Slagmark.
Ebbensgaard, Aa. B.(2012): Historiedidaktik som metakognition – udspil til komparativ fagdidaktik. Artikel i: Ellen
Krogh og Frede V. Nielsen (red.): Sammenlignende fagdidaktik 2. Cursiv nr. 9 2012
Ebbensgaard, Aa. B. (2015): Design din elevsamtale så der opstår historisk læring. HistorieLab.dk
Hansen, F. T. (1995): Kunsten at navigere i Kaos. Om dannelse og identitet i en multikulturel verden. Kroghs Forlag. Vejle.
Dahlberg, Rasmus (red.) (2001): En anden historie. Ashehoug. Viborg.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.