Har læreplanen stadig minimal betydning?

Forfattere

Nøgleord:

didaktik, historiedidaktik, historiekanon, læreplan, FFM, Fælles Forenklede Mål, historieundervisningen

Resumé

Undervisningsministeriets læreplaner for skolens fag er centrale styredokumenter, der fastlægger formål og rammesætter indhold og form for undervisningen. Men hvilken betydning har de i praksis?

Referencer

Danmarks Evalueringsinstitut (2012) Fælles Mål i folkeskolen. En undersøgelse af lærernes brug af Fælles Mål

Claire Shewbridge, Eunice Jang, Peter Matthews and Paulo Santiago (2011). OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education. DENMARK

Undervisningsministeriet. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen (2013): Forenkling af Fælles Mål. Master for forenkling af Fælles Mål

Jens Pietras & Jens Aage Poulsen (2011). Historiedidaktik – fra teori til praksis, s. 100. Også Ramböll (2015). Undersøgelse af historielæreres opfattelser af historiefaget og dets læremidler samt forenklede Fælles Mål. Bilag 1: Tabelrapport, fx side 27-28 viser, at historiekanon ofte har betydning for valg af indhold.

Downloads

Publiceret

2016-12-31

Citation/Eksport

Poulsen, J. A. (2016). Har læreplanen stadig minimal betydning?. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 3(1), 23–27. Hentet fra https://tidsskrift.dk/radar/article/view/26420