Har læreplanen stadig minimal betydning?
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26420Nøgleord:
didaktik, historiedidaktik, historiekanon, læreplan, FFM, Fælles Forenklede Mål, historieundervisningenResumé
Undervisningsministeriets læreplaner for skolens fag er centrale styredokumenter, der fastlægger formål og rammesætter indhold og form for undervisningen. Men hvilken betydning har de i praksis?
Referencer
Danmarks Evalueringsinstitut (2012) Fælles Mål i folkeskolen. En undersøgelse af lærernes brug af Fælles Mål
Claire Shewbridge, Eunice Jang, Peter Matthews and Paulo Santiago (2011). OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education. DENMARK
Undervisningsministeriet. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen (2013): Forenkling af Fælles Mål. Master for forenkling af Fælles Mål
Jens Pietras & Jens Aage Poulsen (2011). Historiedidaktik – fra teori til praksis, s. 100. Også Ramböll (2015). Undersøgelse af historielæreres opfattelser af historiefaget og dets læremidler samt forenklede Fælles Mål. Bilag 1: Tabelrapport, fx side 27-28 viser, at historiekanon ofte har betydning for valg af indhold.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.