Hvad pokker er historiske scenarier?

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v2i1.107579

Resumé

Under kompetenceområdet Historiebrug i forenklede Fælles Mål findes arbejdsområdet Historiske scenarier. Det har formentligt fået en del undervisere til at overveje, hvilken undervisningsmæssig praksis dette arbejdsområde dækker over. Denne artikel vil give enkelte bud på historiske scenarier – bl.a. ved at påpege, at disse ikke er noget revolutionerende nyt.

Referencer

Huijgen, T. & Holthuis, P. (2014). Towards bad History? A Call for the Use of counterfactual historical Reasoning in History Education. Historical Encounters: A journal of historical consciousness, historical cultures, and history education, 1 (1), 103-110

Lund, Erik (2011). Historiedidaktikk. En handbook for studenter og lærere. Oslo, Universitetsforlaget.

Seixas, Peter & Morton, Tom (2012). The Big Six Historical Thinking Concepts. Canada, Morton.

Undervisningsministeriet (2014). Forenklede Fælles Mål.

Downloads

Publiceret

2015-12-31

Citation/Eksport

Poulsen, J. A. (2015). Hvad pokker er historiske scenarier?. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 2(1), 14–19. https://doi.org/10.7146/rhdt.v2i1.107579