At finde frem til det uforudsigelige - Etnografiske fortællinger om elevers kreative processer i skolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/qs.v4i1.8131Abstract
Artiklen eksemplificerer feltarbejdsmetoders betydning for at undersøge og begrebsliggøre kreativitet i skolekontekster (Saltofte 2010, 2012a). Antropologiske feltarbejdsmetoder er designet til at leve sig ind i andres oplevelse af verden og dermed kunne tilgodese uforudsigelighed. Metodedesignet må, for at undersøge og beskrive kreative processer, indebære mulighed for at studere såvel interaktionelle processer som strukturelle forhold. Feltarbejde præsenteres som en erfaringsproces, der indebærer at finde begreber for det uforudsigelige. ”Kreative processer” analyseres ud fra indsigt i såvel feltens eksplicitte betegnelse og implicitte anerkendelse. Der fremanalyseres en forskel mellem, hvad der ved projektarbejde anerkendes af skolen som institution, og hvad der anerkendes blandt elever. Det institutionelt anerkendte kreative fremstår i kraft af feltarbejdet, som noget elever kan opnå ved at tilføje produkter fra skolens musisk kreative fag.Downloads
Published
2013-05-22
How to Cite
Saltofte, M. (2013). At finde frem til det uforudsigelige - Etnografiske fortællinger om elevers kreative processer i skolen. Qualitative Studies, 4(1), 72–85. https://doi.org/10.7146/qs.v4i1.8131
Issue
Section
Articles in Scandinavian languages
License
Copyright belongs to the author and Qualitative Studies