Etnicitet mellem produktion og skole
DOI:
https://doi.org/10.7146/qs.v2i1.4275Abstract
På baggrund af et interview- og observationsstudie af produktionsskoleelever på tre forskellige produktionsskoler vil vi i denne artikel pege på, hvorledes praktiske arbejdsfællesskaber giver andre deltagelsesmuligheder for etniske minoritetselever sammenlignet med undervisningssituationer tilrettelagt på mere traditionel skolastisk vis. Vi vil pege på, at den traditionelle undervisning, hvor sproglig interaktion fungerer som det organiserende princip, ikke altid formår at matche etniske minoritetselevers dansksproglige forudsætninger, hvilket kan bidrage til at fremstille etniske minoritetselever som knapt så intellektuelt velfungerende. Dette kommer både til udtryk gennem undervisningsformerne og undervisningsmaterialerne. De mere praktiske arbejdsfællesskaber, som er dominerende på produktionsskolerne, synes i højere grad at positionere etniske minoritetselever som mere velfungerende, idet sprogbrugen her i højere grad nærmer sig dagligdagssprog, og de etniske minoritetselever får langt større muligheder for at bruge deres læringserfaringer fra andre kontekster end skolekontekster.Downloads
How to Cite
Kirkegaard, T., Nielsen, K., & Linde, K. Ø. (2011). Etnicitet mellem produktion og skole. Qualitative Studies, 2(1), 50–62. https://doi.org/10.7146/qs.v2i1.4275
Issue
Section
Articles in Scandinavian languages
License
Copyright belongs to the author and Qualitative Studies