Etnicitet mellem produktion og skole

Authors

  • Tanja Kirkegaard
  • Klaus Nielsen
  • Kasper Ø. Linde

DOI:

https://doi.org/10.7146/qs.v2i1.4275

Abstract

På baggrund af et interview- og observationsstudie af produktionsskoleelever på tre forskellige produktionsskoler vil vi i denne artikel pege på, hvorledes praktiske arbejdsfællesskaber giver andre deltagelsesmuligheder for etniske minoritetselever sammenlignet med undervisningssituationer tilrettelagt på mere traditionel skolastisk vis. Vi vil pege på, at den traditionelle undervisning, hvor sproglig interaktion fungerer som det organiserende princip, ikke altid formår at matche etniske minoritetselevers dansksproglige forudsætninger, hvilket kan bidrage til at fremstille etniske minoritetselever som knapt så intellektuelt velfungerende. Dette kommer både til udtryk gennem undervisningsformerne og undervisningsmaterialerne. De mere praktiske arbejdsfællesskaber, som er dominerende på produktionsskolerne, synes i højere grad at positionere etniske minoritetselever som mere velfungerende, idet sprogbrugen her i højere grad nærmer sig dagligdagssprog, og de etniske minoritetselever får langt større muligheder for at bruge deres læringserfaringer fra andre kontekster end skolekontekster.

Downloads

How to Cite

Kirkegaard, T., Nielsen, K., & Linde, K. Ø. (2011). Etnicitet mellem produktion og skole. Qualitative Studies, 2(1), 50–62. https://doi.org/10.7146/qs.v2i1.4275

Issue

Section

Articles in Scandinavian languages