Fokus på det relationelle møde med personer med demens i demensrehabiliteringsindsatsen

Authors

  • Aase Marie Ottesen Aalborg University

DOI:

https://doi.org/10.7146/qs.v7i1.133071

Keywords:

Demens, nuet, relationelle møde, personorienteret tilgang, brug af sang, musik og musiske elementer, vitalitetsformer

Abstract

I artiklen gives et bud på, hvordan kvalitativ-psykologisk forskning kan udmønte sig i praksis indenfor demensrehabilitering samt på den betydning, det kan have at fokusere på relationen som indgangsport til at skulle udføre vanskelige pleje- og omsorgsopgaver hos personer med demens i sundhedsvæsenet. Aktuelt findes der ikke medicin, der kan helbrede demens, hvorfor der er et udtalt behov for, at vi i demensrehabiliteringsindsatsen udvikler psykosociale metoder og interventionsformer, der kan medvirke til, at personer med demens får et tåleligt og værdigt liv til trods for sygdommens uundgåelige udvikling. Artiklen sætter fokus på, hvordan værdighed og respektfuldhed kan understøttes i det relationelle møde med personer med demens gennem en personorienteret tilgang og gennem brugen af sang, musik og musiske elementer. Med baggrund heri bliver der, igennem en tematisk analyse, illustreret følgende fire betydningsdannende tematikker: 1) Udgangspunkt i personens livshistorie og musikbiografi. 2) Mødet og musikalsk nærvær. 3) Nuets betydning og musikalske nu-øjeblikke i relationen. 4) Nuværende  øjeblikke og vitalitetsformers betydning for det relationelle mødes kvalitet.

References

American Geriatrics Society Expert Panel on Person-Centered Care: Brummel-Smith, K., Butler, D., Frieder, M., Gibbs, N et al. (2016). Person-Centered Care: A definition and essential elements. Journal of the American Geriatrics Society, 64(1), 15-18.

Aarts, M. (2005). Marte Meo: Grundbog. Holland: Aarts Production.

Brooker, D., & Kitwood, T. (2019). Dementia reconsidered, revisited: The person still comes first. London: Open University Press.

Brooker, D., & Surr, C. (2007). Dementia Care Mapping: Principper og praksis. Birkerød: Danmarks Institut for Ældrepædagogik (Daniæ).

Buber, M. (1997). Jeg og du. København: Hans Reitzels Forlag.

Clarke, V., & Braun, V. (2017) Thematic analysis. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 297-298.

Elvén, B.H., Agger, C. & Ljungmann, I.(2015). Adfærdsproblemer i ældreplejen. København: Dansk Psykologisk Forlag.

Fancourt, D. & Finn, S. (2019). What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe. (Health Evidence Network (HEN) synthesis report 67).

Gove, D., Diaz-Ponce, A., Georges, J., Moniz-Cook, E., Mountain, G., Chattat, R. & European Working Group of People with Dementia. (2018). Alzheimer Europe's position on involving people with dementia in research through PPI (patient and public involvement). Aging & mental health, 22(6), s. 723-729.

Götell, E., Brown, S., & Ekman, S. L. (2009). The influence of caregiver singing and background music on vocally expressed emotions and moods in dementia care. International journal of nursing studies, 46(4), 422-430.

Hart, S. (2009) Den følsomme hjerne. København: Hans Reitzels Forlag.

Hart, S., & Schwartz, R. (2008). Fra interaktion til relation: Tilknytning hos Winnicott,

Bowlby, Stern, Schore & Fonagy. København: Hans Reitzels Forlag.

Kitson, A., Marshall, A., Bassett, K. & Zeitz, K. (2013a) ‘What are the core elements of patient-centred care? A narrative review and synthesis of the literature from health policy, medicine and nursing’. Journal of Advanced Nursing, 69(1), pp. 4–15. Doi: 10.1111/j.1365-2648.2012.06064.x.

Kitwood, T. (1997). Dementia reconsidered. The person comes first. Buckingham: Open University Press.

Kitwood, T. (2003). En revurdering af demens - personen kommer i første række. København: Munksgaard, Danmark.

Løgstrup, K.E. (1991). Den etiske fordring. København: Gyldendal.

Margallo-Lana, M., Swann, A., O'Brien, J., Fairbairn, A., Reichelt, K., Potkins, Mynt, P. & Ballard, C. (2001). Prevalence and pharmacological management of behavioural and psychological symptoms amongst dementia sufferers living in care environments. International journal of geriatric psychiatry, 16(1), 39-44.

Martinsen, K. (2006). Samtalen, skønnet og evidensen. København: Gads Forlag.

McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G., Janes, N., Karlsson, B., McCane, T., Mekki, T. E., Porock, D., Lieshout, F. & Wilson, V. (2015). Personcentredness – the ‘state’ of the art. International Practice Development Journal 5. Volume 5, Special Issue on Person-centredness, Article 1 September 2015.

Nationalt Videnscenter for Demens (2021). Om demenssygdomme. Tal og statistik. Downloaded 07.12.21 fra: https://videnscenterfordemens.dk/da/omdemenssygdomme

Ottesen, Aa.M. (2014). Anvendelse af musikterapi og Dementia Care Mapping i en læringsmodel til udvikling af musiske og interpersonelle kompetencer hos omsorgsgivere til personer med demens. Et casestudie med en etnografisk tilgang. (Ph.d.-afhandling, Forskerprogrammet i musikterapi, Aalborg Universitet). Downloaded 03.04.21 fra: http://vbn.aau.dk/en/publications/i-enlaeringsmodel(54c91089-bc2e-4d18-8f48-531c36d05582).html

Ottesen, Aa. M. (2016). At mødes gennem musikken: Nærvær og kommunikation med personer med demens. I: At Skabe Gode Dage. København: Dansk Gerontologisk Selskab, s. 93-101.

Ottesen, Aa. M. (2020). Eksperimenterende processer, der fremmer medarbejdernes refleksion og læring i demensrehabilitering. I: Winther, S. & Høgsgaard, D. (red).Aktionsforskning i Sundhedsvæsenet. Ideer til kommunikative og innovative forandringer i en sundhedsfaglig praksis. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.

Ottesen, Aa. M. (2021a). Forskningsprojekt: Sang og musik som kommunikativ interventionsform i rehabiliteringsindsatsen overfor personer med en demenssygdom. Downloaded 07.12.21 fra: musikogdemensrehabilitering.aau.dk

Ottesen, Aa. M. (2021b). Manual om brug af sang og musik i demensrehabilitering. Downloaded 07.12.21 fra: www.dermus.aau.dk

Ottesen, Aa. M. (2022). Dialogisk aktionsforskning med samskabende processer om, hvordan sang og musik kan integreres i kulturen og hverdagslivet på

plejehjem. Academic Quarter| Akademisk kvarter, (24), 227-242.

Ottesen, Aa. M. & Ridder, H.M. (2012). Vitalitetsformer og spejlneuroner – anvendt i læringsmodel for professionelle omsorgsgivere. Tidsskriftet Dansk Musikterapi 9 (2), s. 3 – 13.

Paulsen, S. (2011) (red). Forstå demens. København: Hans Reitzels Forlag/Alzheimerforeningen.

Ridder, H. M. O. (2016). Musik i et personcentreret perspektiv. I: Stige, B. & Ridder, H. M.O. (red), Musikkterapi og eldrehelse (s. 38-44). Kapitel 3. Oslo: Universitetsforlaget.

Ridder, H.M.O (2005). Musikbiografi og musikreminiscens som led i musikterapeutisk behandling af personer med frontotemporal demens. Musikterapi i Psykiatrien, Årsskrift 4.

Ruud, E., 2003. Musikalsk identitet. GRUS, nr. 69, 24.årgang 2003. Århus: Systime.

Schibbye, A. L. L. (2010). Relationer: et dialektisk perspektiv på eksistensiel og psykodynamisk psykoterapi. København: Akademisk Forlag.

Schön, D. A. (2001). Den reflekterende praktiker: Hvordan professionelle tænker, når de arbejder. Århus: Klim.

Stern, D. (2000). Spædbarnets interpersonelle verden. København: Hans Reitzels Forlag.

Stern, D. (2004): Det nuværende øjeblik i psykoterapi og hverdagsliv. København: Hans Reitzels Forlag.

Stern, D. (2010a). Vitalitetsformer: Dynamiske oplevelser i psykologi, kunst, psykoterapi og udvikling. København: Hans Reitzels Forlag.

Stern, D. (2010b). The issue of vitality. Nordic Journal of Music Therapy, 19(2), 88-102.

Sundheds- og Ældreministeriet (2017). Et trygt og værdigt liv med demens. Den Nationale Demenshandlingsplan 2025. København: Sundheds- og Ældreministeriet.

Sundhedsstyrelsen (2018). Forskning til gavn for mennesker med demens og deres pårørende. National Forskningsstrategi for demens 2015. København:

Sundhedsstyrelsen.

Sygeplejeetisk Råd (2014). De Sygeplejeetiske Retningslinjer. København: Dansk Sygeplejeråd

Tampi, R. R., Williamson, D., Muralee, S., Mittal, V., McEnerney, N., Thomas, J., & Cash, M. (2011). Behavioral and psychological symptoms of dementia: part I—epidemiology, neurobiology, heritability, and evaluation. Clinical Geriatrics, 19(5), 41-6.

Trondalen, G. (2007). A moment is a moment is a moment. Om gylne øyeblikk i musikterapeutisk teori og praksis. In: L.O. Bonde (red.), Musik og Psykologi. Psykeog Logos. København: Dansk Psykologisk Forlag.

Willig, C., Rogers, W.S., Terry, G., Hayfield, N., Clarke, V., & Braun, V. (2017). Thematic Analysis. In: C. Willig & W. S. Rogers (Eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology (s. 17-36). California: SAGE Publications Ltd.

Published

2022-06-28

How to Cite

Ottesen, A. M. (2022). Fokus på det relationelle møde med personer med demens i demensrehabiliteringsindsatsen. Qualitative Studies, 7(1), 153–174. https://doi.org/10.7146/qs.v7i1.133071

Issue

Section

Articles in Scandinavian languages