En genstands kulturelle biografi

Authors

  • Anders Kold Nielsen

Abstract

Med udgangspunkt i Olivettis ”Valentine”-skrivemaskine undersøger opgaven, hvordan denne har konstitueret en vis materiel interaktionsmulighed, som differentierer sig fra andre modeller inden for samme kategori, og hvordan dette - samt et originalt æstetisk udtryk, der blev set som en repræsentation af samtidens kunstneriske tendenser inden for popkunsten - antageligt har været med til at karakterisere ”Valentine”-skrivemaskinen som værende noget enestående inden for moderne design, og derved har været med til at attribuere den en umiddelbar værdistigning både økonomisk og kulturelt.  

Det er opgavens tese, at der gennem tiden er sket et skifte inden for det italienske firma Olivettis’ produktkategori fra i begyndelsen mest at være fokuseret på genstandenes funktionalitet til senere at inddrage flere æstetiske virkemidler - og at ”Valentine”- skrivemaskinen blev et umiddelbart forsøg på, fra virksomhedens side, at inddrage begge i én samlet konstellation. Ydermere argumenteres for, at det er denne samlede konstellation, samt dennes værdidefinerede omskiftelighed, som har givet ”Valentine”-skrivemaskinen netop det renommé, som den i dag stadig besidder - blandt andet som fast udstillingsgenstand hos MoMA i New York og andre ligeledes betydelige design- og kunstmuseer.

Downloads

Published

2017-11-28

How to Cite

Nielsen, A. K. (2017). En genstands kulturelle biografi. Prototyper, (2). Retrieved from https://tidsskrift.dk/prototyper/article/view/100737

Issue

Section

Designkulturelle biografier