Jubilæumsudgaver af forbrugsvarer

Authors

  • Lotte Rosengreen Skouborg

Abstract

I de seneste år har det syntes populært for designvirksomheder at redesigne en udgave af et allerede eksisterende produkt under termen jubilæumsudgave.

I januar 2015 lancerede møbelvirksomheden Republic of Fritz Hansen en 60 års jubilæumsudgave af virksomhedens mest solgte stol: Arne Jacobsens Serie 7 stol – også kendt som Syver-stolen. Året før, i 2014, fejrede keramikvirksomheden Kähler deres 175 års jubilæum med en nyfortolkning af virksomhedens mest solgte vase, Omaggio vasen.

Opgaven her undersøger, hvad det er, der gør en jubilæumsudgave af en forbrugsvare til noget særligt - og ydermere, om en jubilæumsudgave tillægger en allerede symbolsk forbrugsvare yderligere symbolsk betydning. Undersøgelsen baserer sig på en komparativ analyse af de ovenfornævnte jubilæumsudgaver.

Downloads

Published

2017-11-28

How to Cite

Skouborg, L. R. (2017). Jubilæumsudgaver af forbrugsvarer. Prototyper, (2). Retrieved from https://tidsskrift.dk/prototyper/article/view/100725

Issue

Section

Nybrud i designkulturen