Jubilæumsudgaver af forbrugsvarer
Abstract
I de seneste år har det syntes populært for designvirksomheder at redesigne en udgave af et allerede eksisterende produkt under termen jubilæumsudgave.
I januar 2015 lancerede møbelvirksomheden Republic of Fritz Hansen en 60 års jubilæumsudgave af virksomhedens mest solgte stol: Arne Jacobsens Serie 7 stol – også kendt som Syver-stolen. Året før, i 2014, fejrede keramikvirksomheden Kähler deres 175 års jubilæum med en nyfortolkning af virksomhedens mest solgte vase, Omaggio vasen.
Opgaven her undersøger, hvad det er, der gør en jubilæumsudgave af en forbrugsvare til noget særligt - og ydermere, om en jubilæumsudgave tillægger en allerede symbolsk forbrugsvare yderligere symbolsk betydning. Undersøgelsen baserer sig på en komparativ analyse af de ovenfornævnte jubilæumsudgaver.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Når du publicerer din opgave på Prototyper, accepterer du følgende vilkår:
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver Prototyper ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering her.
Du kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af Prototypers publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
Du har ret til og opfordres naturligvis fortsat til at publicere din opgave online andre steder (f.eks. i opgaveplatforme på universitetet eller dit eget websted eller blog).