Jubilæumsudgaver af forbrugsvarer

Forfattere

  • Lotte Rosengreen Skouborg

Resumé

I de seneste år har det syntes populært for designvirksomheder at redesigne en udgave af et allerede eksisterende produkt under termen jubilæumsudgave.

I januar 2015 lancerede møbelvirksomheden Republic of Fritz Hansen en 60 års jubilæumsudgave af virksomhedens mest solgte stol: Arne Jacobsens Serie 7 stol – også kendt som Syver-stolen. Året før, i 2014, fejrede keramikvirksomheden Kähler deres 175 års jubilæum med en nyfortolkning af virksomhedens mest solgte vase, Omaggio vasen.

Opgaven her undersøger, hvad det er, der gør en jubilæumsudgave af en forbrugsvare til noget særligt - og ydermere, om en jubilæumsudgave tillægger en allerede symbolsk forbrugsvare yderligere symbolsk betydning. Undersøgelsen baserer sig på en komparativ analyse af de ovenfornævnte jubilæumsudgaver.

Downloads

Publiceret

2017-11-28

Citation/Eksport

Skouborg, L. R. (2017). Jubilæumsudgaver af forbrugsvarer. Prototyper – Studier I Design, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/prototyper/article/view/100725

Nummer

Sektion

Nybrud i designkulturen