”Det er ligesom en eksamen”: et eksplorativt studie af borgerstrategier inden mødet med det offentlige
DOI:
https://doi.org/10.7146/politica.v50i3.131192Abstract
Studier inden for offentlig forvaltning har vist, at borgernes karakteristika og adfærd i mødet med frontlinjepersonalet har betydning, når der bliver truffet beslutninger. Vi ved imidlertid ikke ret meget om borgerne som aktører. Med udgangspunkt i kvalitativt interviewmateriale med forældre, der har været til møde i Statsforvaltningen, gennemføres en eksplorativ undersøgelse af, hvordan borgere forbereder sig og udtænker strategier forud for mødet. Analysens første del viser, at borgernes strategier og forberedelse er karakteriseret ved fire forskellige dimensioner: De søger råd og vejledning, de forbereder indhold og dokumentation, de planlægger attitude og personlig fremstilling, og de forbereder sig mentalt. Men der er forskel på omfanget og indholdet af forberedelsen, hvilket afspejles i fire forskellige klienttyper: den kampklare, den selvkørende, den rådsøgende og den umiddelbare klient.
References
Barker, Chris (2005). Cultural studies: Theory and practice. London: Sage.
Bengtsson, Steen og Nina Middelboe (2001). ”Der er ikke nogen der kommer og fortæller hvad man har krav på” – Forældre til børn med handicap møder det sociale system. København: Socialforskningsinstituttet: 01:1.
Braithwaite, Valerie (1995). Games of engagement: Postures within the regulatory community. Law & Policy 17 (3): 225-255.
Braithwaite, Valerie (2009). Defiance in taxation and governance: Resisting and dismissing authority in a democracy. Cheltenham, UK og Northampton, MA: Edward Elgar.
Goffman, Erving (1959). The presentation of self in everyday life. Anchor Books.
Goffman, Erving (1961). Asylums. Essays on the social situation of mental patients and other inmates. Anchor Books.
Goffman, Erving (1969). Strategic interaction. Philadephia: University of Pensylvania Press.
Goffman, Erving (2005 [1967]). Interaction ritual. Essays in face-to-face behavior. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.
Goffman, Erving (2004). Social samhandling og mikrosociologi. En tekstsamling. Redigeret af Michael Hviid Jacobsen og Søren Kristiansen. København: Hans Reitzels Forlag.
Goodsell, Charles T. (1981). The public encounter and its study, i Charles T. Goodsell (red.), The public encounter: Where state and citizen meet. Bloomington: Indiana University Press.
Guldager, Jens (2000). Nærkontakt med det offentlige. Et liv som bistandsklient. København: Hans Reitzels Forlag.
Hasenfeld, Yeheskel og Daniel Steinmetz (1981). Client-official encounters in social service agencies, pp. 92-97 i Charles T. Goodsell (red.), The public encounter: Where state and citizen meet. Bloomington: Indiana University Press.
Jakobsen, Morten og Helle Ørsted Nielsen (2014). Forvaltningens samspil med borgere og virksomheder, pp. 325-351 i Jens Blom Hansen, Peter Munk Christiansen, Thomas Pallesen og Søren Serritzlew (red.), Offentlig forvaltning – et politologisk perspektiv. København: Hans Reitzels Forlag.
Jakobsen, Morten, Oliver James, Donald Moynihan og Tina Nabatchi (2016). JPART virtual issue on citizen-state interactions in public administration research. Journal of Public Administration Research and Theory.
Jensen, Didde Cramer (2010). Myten om de kalkulerende kontanthjælpsmodtagere, pp. 25-35 i Charlotte Wien (red.), Hverken strigle, superkvinde eller professorens pige. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Jilke, Sebastian og Lars Tummers (2018). Which clients are deserving of help? A theoretical model and experimental test. Journal of Public Administration Research and Theory 28 (2): 226-238.
Järvinen, Margaretha og Nanna Mik-Meyer (2003). At skabe en klient. Institutionelle identiteter i socialt arbejde. København: Hans Reitzels Forlag.
Kvale, Steiner og Svend Brinkmann (2015). Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. København: Hans Reitzels Forlag.
Larsen, Jørgen Elm, Nils Mortensen og Jens Peter Frølund (2002). Magtens mange facetter i mødet mellem system og klient, pp. 185-197 i Margaretha Järvinen, Jørgen Elm Larsen og Nils Mortensen (red.), Det magtfulde møde mellem system og klient. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Lipsky, Michael (1980). Street-level bureaucracy. Dilemmas of the individual in public services. New York: Russel Sage Foundation.
Maynard-Moody, Steven og Michael Musheno (2003). Cops, teachers, counselors: Narratives of street-level judgment. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Mik-Meyer, Nanna (1999). Hvem er de svage egentlig? Salt 8 (5).
Mik-Meyer, Nanna (2017). The power of citizens and professionals in welfare encounters. The influence of bureaucracy, market and psychology. Manchester: Manchester University Press.
Nielsen, Vibeke Lehmann (2002). Dialogens pris. Uformelle spilleregler, ressourceasymmetri og forskelsbehandling i offentligt tilsyn. Aarhus: Politica.
Nisar, Muhammad A. (2018). Children of a lesser god: Administrative burden and social equity in citizen-state interactions. Journal of Public Administration Research and Theory 28 (1): 104-119.
Schneider, Anne og Helen Ingram (1993). Social construction of target populations: Implications for politics and policy. American Political Science Review 87 (2): 334-347.
Soss, Joe, Richard C. Fording og Sandford F. Schram (2011). Disciplining the poor. Chicago: University of Chicago Press.
Statsforvaltningen (2017). http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4623&newsid=1261
Stax, Tobias Børner (2003). Fordi ingen er ens – eller …? En analyse af tre hjemløse klienters strategier på et lokalcenter, pp. 164-191 i Margaretha Järvinen og Nanna Mik-Meyer (red.), At skabe en klient. Institutionelle identiteter i socialt arbejde. København: Hans Reitzels Forlag.
Winter, Søren C. og Peter J. May (2001). Motivation for compliance with environmental regulation. Journal of Policy Analysis and Management 20 (4): 675-698.
Winter, Søren og Vibeke Lehmann Nielsen (2010). Implementering af politik. Aarhus: Academica.