Fagprofessionelles klassifikation af kerneopgaver og komplementære opgaver
DOI:
https://doi.org/10.7146/politica.v50i3.131190Abstract
Ikkefagprofessionelle aktører såsom frivillige, servicebrugere og borgere bidrager i stigende grad til produktionen af offentlige serviceydelser. Mens øget inddragelse af ikkefagprofessionelle aktører forventes at have en positiv effekt på offentlige organisationers kapacitet, findes der kun begrænset forskningsmæssig viden om fagprofessionelles syn på denne udvikling. Et centralt spørgsmål er, hvilke serviceydelser fagprofessionelle ser som kerneopgaver, der bør leveres af de fagprofessionelle selv. Vi introducerer en teoretisk distinktion mellem kerneopgaver og komplementære opgaver og undersøger ved hjælp af en spørgeskemaundersøgelse fagprofessionelles klassifikation af specifikke opgaver på plejehjemsområdet som henholdsvis kerneopgaver og komplementære opgaver. Dernæst undersøger vi, om sosu-hjælpere og sosu-assistenter klassificerer de samme opgaver forskelligt, og dermed om graden af professionalisme har betydning for klassifikationen af kerneopgaver.
References
Andersen, Lotte Bøgh (2005). Offentlige ansattes strategier. Aflønning, arbejdsbelastning og professionel status for dagplejere, folkeskolelærere og tandlæger. Aarhus: Politica.
Andersen, Lotte Bøgh og Marianne Blegvad (2003). Normer eller egennytte? Professionelle og økonomiske incitamenter i dansk børnetandpleje. Politica 35 (2): 125-135.
Andersen, Lotte Bøgh og Mads Leth Jakobsen (2011). Does ownership matter for the provision of professionalized services? Hip operations at publicly and privately owned clinics in Denmark. Public Administration 89 (3): 956-974.
Andersen, Lotte Bøgh og Lene Holm Pedersen (2012). Public service motivation and professionalism. International Journal of Public Administration 35 (1): 46-57.
Andersen, Lotte Bøgh og Søren Serritzlew (2012). Does public service motivation affect the behaviors of professionals? International Journal of Public Administration 35 (1): 19-29.
Bovaird, Tony (2007). Beyond engagement and participation: User and community coproduction of public services. Public Administration Review 67 (5): 846-860.
Brandsen, Taco og Marlies Honingh (2016). Distinguishing different types of coproduction: A conceptual analysis based on the classical definition. Public Administration Review 76 (3): 427-435.
FOA (2012). Det siger medlemmer af FOA om frivilligt arbejde. Notat, december.
FOA (2015). Ældreområdet – status 2015. Notat, 9. marts.
FOA (2016). Frivilligt arbejde. Notat, 27. april.
Freidson, Eliot (2001). Professionalism: The third logic. Chicago: University of Chicago Press.
Lipsky, Michael (1980). Street-level bureaucracy: Dilemmas of the individual in public services. Russell Sage Foundation.
MacDonald, Keith M. (1995). The sociology of the professions. London: Sage.
Parks, Rogers B., Paula C. Baker, Larry Kiser, Ronald Oakerson, Elinor Ostrom, Vincent Ostrom, Stephen L. Percy, Martha B. Vandivort, Gordon P. Whitaker og Rick Wilson (1981). Consumers as coproducers of public services: Some economic and institutional considerations. Policy Studies Journal 9 (7): 1001-1011.
Roberts, Jennifer og Michael Dietrich (1999). Conceptualizing professionalism: Why economics needs sociology. American Journal of Economics and Sociology 58 (4): 977-998.
Rosentraub, Mark S. og Robert Warren (1987). Citizen participation in the production of urban services. Public Productivity Review 10 (3): 75-89.
Sundheds- og Ældreministeriet (2016). National undersøgelse af forholdene på plejecentre. Marts.
Sønderskov, Kim Mannemar (2014). Stata – en praktisk introduktion. 2. udgave. København: Hans Reitzels Forlag.
Thomsen, Mette Kjærgaard og Morten Jakobsen (2015). Influencing citizen coproduction by sending encouragement and advice: A field experiment. International Public Management Journal 18 (2): 286-303.
Thomsen, Mette Kjærgaard og Ulrich Thy Jensen (2017). Resource or threat? Professionals’ response to volunteer involvement in public service production. Arbejdspapir.
Tummers, Lars L. G., Victor Bekkers, Evelien Vink og Michael Musheno (2015). Coping during public service delivery: A conceptualization and systematic review of the literature. Journal of Public Administration Research and Theory 25 (4): 1099-1126.