At bygge en mur eller en bro: borgernes adfærd i mødet med det offentlige

Forfattere

  • Vibeke Lehmann Nielsen
  • Helle Ørsted Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/politica.v50i3.131183

Resumé

Et klassisk spørgsmål i politologien er: ”Hvem får hvad, hvornår og hvordan?” (Lasswell, 1936). Vi ved fra implementeringsstudier, at markarbejderne i den offentlige forvaltning har stor indflydelse på fordelingen af offentlige goder, og at deres beslutninger påvirkes af borgernes adfærd i interaktionen. Borgerne har derved også gennem deres tilgang til mødet med det offentlige indirekte betydning for implementeringen af politikker. Vi har imidlertid kun begrænset viden om borgernes adfærd i interaktionen med offentlige myndigheder. Denne artikel søger at tage et første skridt i retning heraf ved at sammenkoble viden om borgeradfærd fra forskellige litteraturer og undersøge, om det er muligt at udvikle et systematisk begrebsapparat for borgeradfærd i samspil med det offentlige. Artiklens empiriske grundlag er en elektronisk survey, der undersøger borgeres adfærd i en række hypotetiske scenarier på tre forvaltningsområder. Den analytiske tilgang er eksplorativ og bruger klyngeanalyser til at identificere adfærdsmønstre. Vi finder, at der er klynger med distinkte adfærdsprofiler på hvert forvaltningsområde, men der er variationer mellem områderne. Vi undersøger endvidere, om klyngerne følger klassiske sociodemografiske karakteristika, hvilket ikke meget tyder på.

Referencer

Bardach, Eugene og Robert A. Kagan (1982). Going by the book: The problem of regulatory unreasonableness. Philadelphia: Temple University Press.

Bengtsson, Steen og Nina Middelboe (2001). Der er ikke nogen, der fortæller, hvad man har krav på. Rapport 01:1. København: SFI.

Braithwaite, Valerie (1995). Games of engagement: Postures within the regulatory community. Law & Policy 17: 225-255.

Braithwaite, Valerie (2003). Dancing with tax authorities: Motivational postures and non-compliant actions, pp. 15-39 i Valerie Braithwaite (red.), Taxing democracy: Understanding tax avoidance and evasion. Aldershot: Ashgate.

Braithwaite, Valerie (2009). Defiance in taxation and governance: Resisting and dismissing authority in a democracy. Cheltenham, UK og Northampton, MA: Edward Elgar.

Braithwaite, Valerie, John Braithwaite, Diane Gibson og Toni Makkai (1994). Regulatory styles, motivational postures, and nursing home compliance. Law & Policy 16 (4): 363-394.

Braithwaite, Valerie, Kristina Murphy og Monica Reinhart (2007). Threat, motivational postures and responsive regulation. Special issue. Law & Policy 29 (1): 137-158.

Brodkin, Evelyn Z. (1997). Inside the welfare contract: Discretion and accountability in state welfare administration. Social Service Review 71 (1): 1-33.

Carstens, Annette (2002). “Motivation” i visitationssamtaler på aktiveringsområdet, pp. 28-60 i Margaretha Järvinen, Jørgen Elm Larsen og Nils Mortensen (red.), Det magtfulde møde mellem system og klient. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Dalberg-Larsen, Jørgen (2005). Lovene og livet. En retssociologisk grundbog, 5. udgave. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag.

Danet, Brenda og Michael Gurevitch (1972). Presentation of self in appeals to bureaucracy: An empirical study of role specificity. American Journal of Sociology 77 (6): 1165-1190.

Danet, Brenda og Harriet Hartman (1972). Coping with bureaucracy: The Israeli case. Social Forces 51 (1): 7-22.

Everitt, Brian S. (1993). Cluster Analysis, 3. udgave. London: Arnold.

Faureholm, Jytte (1996). Fra livsklient til medborger. København: Munksgaard-Rosinante.

Fleenor, John W., James W. Smither, Leanne E. Atwater, Phillip W. Braddy og Rachel E. Sturm (2010). Self-other rating agreement in leadership: A review. The Leadership Quarterly 21 (6): 1005-1034.

Furnham, Adrian (2001). Self-estimates of intelligence: Culture and gender difference in self and other estimates of both general (g) and multiple intelligences. Personality and Individual Differences 31 (8): 1381-1405.

Goffman, Erving (1967). Anstalt og menneske. København: Jørgen Paludans Forlag.

Goodsell, Charles T. (1980). Client evaluation of three wellfare programs. Administration and Society 12: 123-136.

Goodsell, Charles T. (1981). Looking once again at human service bureaucracy. Journal of Politics 43: 762-778.

Guldager, Jens (2000). Nærkontakt med det offentlige. Et liv som bistandsklient. København: Hans Reitzels Forlag.

Hansen, Jacob og Mette Lundsby Jensen (2009). Evaluering af patientnetværk. Dansk Sundhedsinstitut. http://www.kora.dk/media/529750/dsi-2344.pdf

Hasenfeld, Yeheskel (2010a). Organizational responses to social policy: The case of welfare reform. Administration in Social Work 34 (2): 148-167.

Hasenfeld, Yeheskel (2010b). Human service as complex organizations. Los Angeles: Sage.

Hays, Ron D., Toshi Hayashi og Anita L. Stewart (1989). A five-item measure of socially desirable response set. Educational and Psychological Measurement 49: 629-636.

Hutter, Bridget (1997). Compliance: Regulation and environment. Oxford: Oxford University Press.

Jacobsen, Knut Dahl, Thor Ø. Jensen og Turid Aarseth (1982). Fordelingspolitikkens forvaltning. Sosiologi i dag 3: 29-49.

Jakobsen, Morten, Oliver James, Donald Moynihan og Tina Nabatchi (2016). JPART virtual issue on citizen-state interactions in public administration research: Introduction. Journal of Public Administration Research and Theory 2016: 1-8.

Jakobsen, Morten og Helle Ørsted Nielsen (2014). Forvaltningens samspil med borgere og virksomheder, pp. 325-351 i Jens Blom-Hansen et al. (red.), Offentlig forvaltning – et politologisk perspektiv. København: Hans Reitzels Forlag.

Jensen, Didde Cramer (2017). Klientrollens betydning for implementering af politik. Ph.d.-afhandling. Psykologisk Institut, Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet.

Kagan, Robert A., Neil Gunningham og Dorothy Thornton (2003). Shades of green: Business, regulation, and environment. Stanford: Stanford University Press.

Katz, Elihu og Brenda Danet (1966). Petitions and persuasive appeals: A study of official-client relations. American Sociological Review 31 (6): 811-822.

Kaufman, Leonard og Peter J. Rousseeuw (1990). Finding groups in data: An introduction to cluster analysis. New York: Wiley.

Lasswell, Harold D. (1936). Politics: Who gets what, when, and how? New York: World Publishing Company.

Lipsky, Michael (1980). Street-level bureaucracy: Dilemmas of the individual in public service. New York: Russell Sage Foundation.

Maynard-Moody, Steven og Michael Musheno (2003). Cops, teachers, counselors: Narratives of street-level judgment. Ann Arbor: University of Michigan Press.

McMullan, Miriam (2006). Patients using the Internet to obtain health information: How this affects the patient-health professional relationship. Patient Education and Counseling 63: 24-28.

Mik-Meyer, Nanna (1999). Hvem er de svage egentlig? Salt 8 (5).

Nielsen, Vibeke Lehmann (2002). Dialogens pris. Uformelle spilleregler, ressourceasymmetri og forskelsbehandling i offentligt tilsyn. Aarhus: Forlaget Politica.

Nielsen, Vibeke Lehmann (2007). Differential treatment and communicative interactions: Why the character of social interaction is important. Law & Policy 29 (2): 257-283.

Prottas, Jeffrey Manditch (1979). People-processing: The street-level bureaucrat in public service bureaucracies. Lexington, MA: Lexington Books.

Scott, Patrick G. (1997). Assessing determinants of bureaucratic discretion: An experiment in street-level decision making. Journal of Public Administration Research and Theory 1: 35-57.

Soss, Joe, Richard C. Fording og Sanford D. Schram (2011). Disciplining the poor: Neoliberal paternalism and the persistent power of race. Chicago: University of Chicago Press.

Stax, Tobias Børner (2003). Fordi ingen er ens – eller? En analyse af tre hjemløse klienters strategier på et lokalcenter, pp. 164-191 i Margaretha Järvinen og Nanna Mik-Meyer (red.), At skabe en klient. Institutionelle identiteter i socialt arbejde. København: Hans Reitzels Forlag.

Stax, Tobias Brøner (2005). Duetter fra anden sal på slottet: Et interaktionelt perspektiv på samtaler mellem hjemløse og socialarbejdere. Ph.d.-afhandling. Sociologisk Institut, Københavns Universitet og Socialforskningsinstituttet.

Stone, Clarence N. (1981). Attitudinal tendencies among officials, pp. 43-68 i Charles Goodsell (red.), The public encounter: Where state and citizen meet. Bloomington: Indiana University Press.

Tripi, Frank (1984). Client control in organizational settings. Journal of Applied Behavioral Science 20 (1): 39-47.

Winter, Søren C. og Peter J. May (2001). Motivation for compliance with environmental regulation. Journal of Policy Analysis & Management 20 (4): 675-698.

Winter, Søren C. og Vibeke Lehmann Nielsen (2008). Implementering af politik. Aarhus: Academica.

Downloads

Publiceret

2018-09-03

Citation/Eksport

Nielsen, V. L., & Nielsen, H. Ørsted. (2018). At bygge en mur eller en bro: borgernes adfærd i mødet med det offentlige. Politica, 50(3). https://doi.org/10.7146/politica.v50i3.131183