Kan partier påvirke vælgerne i både en venstre- og en højreorienteret retning? Resultater fra et surveyeksperiment med socialdemokratiske vælgere

Forfattere

  • Kristoffer Skovgaard Jensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/politica.v57i2.153264

Nøgleord:

politiske partier, holdningsdannelse, parti-cues, ideologi, partitilhør

Resumé

Vælgernes holdninger og de folkevalgtes responsivitet over for disse er grundpiller i det moderne demokrati. Men hvilken rolle spiller de politiske partier i holdningsdannelsen, og er partiernes mulighed for at yde påvirkning uafhængig af påvirkningens ideologiske retning? Jeg argumenterer i denne artikel for, at vælgerne benytter deres partitilhør som en social gruppeidentitet, der muliggør en adoption af deres partis holdning til konkrete politiske forslag. Artiklen finder på baggrund af et surveyeksperiment med deltagelse af mere end 3000 danske vælgere (771 socialdemokratiske vælgere), at socialdemokratiske vælgere udtrykker mere ideologisk højreorienterede (venstreorienterede) holdninger, når de eksponeres for højreorienterede (venstreorienterede) politikpositioner fra Socialdemokratiet. Gennem en adskillelse af parti og ideologi giver artiklens design mulighed for at undersøge partipåvirkningen af vælgernes holdninger i begge ideologiske retninger i en virkelighedsnær dansk kontekst.

Referencer

Andersen, Jørgen Goul (2019). Miljø-, energi- og klimapolitiske holdninger gennem 40 år. Samfundsøkonomen 2019 (4): 109-123.

Barber, Michael og Jeremy C. Pope (2019). Does party trump ideology? American Political Science Review 113 (1): 38-54.

Bolsen, Toby, James N. Druckman og Fay Lomax Cook (2014). The influence of partisan motivated reasoning on public opinion. Political Behavior 36 (2): 235-262.

Converse, Philip (1964). The nature of belief systems in mass publics. The Free Press of Glencoe.

Cordsen, Christine (2022). Analyse: Midtvejsstatus for kapløbet om statsministerposten. dr.dk (tilgået 2. juli 2023).

Druckman, James N. (2014). Pathologies of studying public opinion, political communication, and democratic responsiveness. Political Communication 31(3): 467-492.

Druckman, James N., Erik Peterson og Rune Slothuus (2013). How elite partisan polarization affects public opinion formation. American Political Science Review 107 (1): 57-79.

Ellis, Christopher og James A. Stimson (2012). Ideology in America. Cambridge University Press.

Federico, Christopher M. (2020). ldeology and public opinion, kapitel 3 i Adam Berensky (red.), New Directions in Public Opinion, 3. udg. Taylor & Francis Group.

Geckler, Søren og Henning Hansen (2011). Brugerbetaling på velfærdsydelser – smart fix eller nødløsning? Center for Alternativ Samfundsanalyse.

Hansen, Kasper Møller og Rune Stubager (2020). Den danske valgundersøgelse 2019. CVAP Working Paper Series, nr. 4. Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.

Hoffmann-Hansen, Henrik (2019). Næsten halvdelen af vælgerne skiftede parti – igen. Kristeligt Dagblad, 12. juni (tilgået 16. april 2022).

Huddy, Leonie, Lilliana Mason og Lene Aarøe (2015). Expressive partisanship. American Political Science Review 109 (1): 1-17.

Lange, Lasse (2016). Her er det nye politiske kompas. Altinget, 26. september (tilgået 20. maj 2022).

Larsen, Martin V., Winnie Faarvang og Camilla Therkildsen (2020). Socialdemokratiets kamp om magten. Politica 52 (3): 234-249.

Larsen, Nicoline (2016). Socialdemokratiets højredrejning er enestående i Europa. Information, 19. oktober (tilgået 20. april 2022).

Leeper, Thomas og Rune Slothuus (2014). Political parties, motivated reasoning, and public opinion formation. Advances in Political Psychology 35 (1): 129-156.

Levendusky, Matthew S. (2010). Clearer cues, more consistent voters. Political Behavior 32 (1): 111-131.

Pew Research Center (2020). Voters rarely switch parties, but recent shifts further educational, racial divergence (tilgået 16. april 2022).

Slothuus, Rune (2010). When can political parties lead public opinion? Political Communication 27 (2): 158-177.

Slothuus, Rune og Martin Bisgaard (2021a). How political parties shape public opinion in the real world. American Journal of Political Science 65 (4): 896-911.

Slothuus, Rune og Martin Bisgaard (2021b). Party over pocketbook? How party cues influence opinion when citizens have a stake in policy. American Political Science Review 115 (3): 1090-1096.

Soroka, Stuart N. og Christopher Wlezien (2010). Degrees of democracy: Politics, public opinion, and policy. Cambridge University Press.

Stock, James H. og Mark W. Watson (2015). Introduction to econometrics. Pearson.

Downloads

Publiceret

2025-04-11

Citation/Eksport

Jensen, K. S. (2025). Kan partier påvirke vælgerne i både en venstre- og en højreorienteret retning? Resultater fra et surveyeksperiment med socialdemokratiske vælgere. Politica, 57(2), 61–82. https://doi.org/10.7146/politica.v57i2.153264

Nummer

Sektion

Artikler uden for tema