Samarbejdets betydning i den klassiske udlicitering: en analyse af de transaktionelle og relationelle dimensioners betydning
DOI:
https://doi.org/10.7146/politica.v47i4.131427Resumé
Hvilken betydning har samarbejde i kontraktstyringen mellem offentlige myndigheder og private entreprenører inden for de klassiske udbudsområder? I både den administrative praksis og den politologiske litteratur betragtes en effektiv anvendelse af udlicitering på de klassiske udbudsområder oftest som et spørgsmål om, hvorvidt en række transaktionelle kontraktdimensioner i form af specifikation, prissætning, monitorering og kompensation kan tilfredsstilles gennem anvendelsen af færrest mulige ressourcer i kontraktstyringen (transaktionsomkostninger). I artiklen argumenteres der for, at en række relationelle dimensioner, særligt tematiseret som samarbejde, interpersonelle relationer og tillid, også må forventes at have afgørende betydning for en effektiv anvendelse af udlicitering på de klassiske udbudsområder. Gennem et singlecasestudie af kontraktstyringen på det kommunaltekniske driftsområde vises det, hvordan transaktionelle og relationelle dimensioner indgår i et dynamisk samspil og optræder som hinandens forudsætninger. En hovedkonklusion er, at det er nødvendigt at inddrage relationelle dimensioner i forklaringer af udliciteringens virkemåde og effektivitet.
Referencer
Beach, Derek (2013). Process tracing og studiet af kausale mekanismer. Politica 46 (1): 24-41.
Blom-Hansen, Jens (2003). Is private delivery of public services really cheaper? Evidence from public road maintenance in Denmark. Public Choice 115 (3): 419-438.
Bovaird, Tony (2004). Public-private partnerships: from contested concepts to prevalent practice. International Review of Administrative Sciences 70 (2): 199-215.
Boyne, George A. (1998). Competitive tendering in local government: a review of theory and evidence. Public Administration 76 (4): 695-712.
Brown, Trevor L., Matthew Potoski og David M. Van Slyke (2006). Managing public service contracts: aligning values, institutions, and markets. Public Administration Review 66 (3): 323-331.
Campbell, David (2001). The Relational Theory of Contract: Selected Works of Ian Macneil. London: Sweet & Maxwell.
Cannon, Joseph P., Ravi S. Achrol og Gregory T. Gundlach (2000). Contracts, norms, and plural form governance. Journal of the Academy of Marketing Science 28 (2): 180-194.
Domberger, Simon og Paul Jensen (1997). Contracting out by the public sector: theory, evidence, prospects. Oxford Review of Economic Policy 13 (4): 67-78.
Donahue, John D. (1989). The Privatization Decision: Public Ends, Private Means. New York: Basic Books.
Ejersbo, Niels og Carsten Greve (red.) (2002). Den offentlige sektor på kontrakt. København: Børsen.
Entwistle, Tom og Steve Martin (2005). From competition to collaboration in public service delivery: A new agenda for research. Public Administration 83 (1): 233-242.
Fernandez, Sergio (2007). What works best when contracting for services? An analysis of contracting performance at the local level in the US. Public Administration 85 (4): 1119-1141.
Finansministeriet (2006). Hvorfor ikke udbyde? – Inspiration til kommunalbestyrelsens arbejde med udbud. København: Finansministeriet.
Hjelmar, Ulf, Ole Helby Petersen og Karsten Vrangbæk (2013). Udlicitering af offentlige opgaver i Danmark: en forskningsoversigt over hidtil dokumenterede effekter. Politica 45 (1): 60-79.
Hodge, George A. (2000). Privatization – An International Review of Performance. Oxford: Boulder Westview Press.
Juul, Jens Ole, Søren Bjerregaard og Torben Dam (1998). Kvalitetsbeskrivelse for drift af grønne områder. Frederiksberg: Skov & Landskab.
Kettl, Donald F. (1993). Sharing power: Public Governance and Private Markets. Washington DC: The Brookings Institution.
Klijn, Erik-Hans og Geert R. Teisman (2000). Governing public-private partnerships: analysing and managing the process and institutional characteristics of public-private partnerships, pp. 84-102 i Stephen P. Osborne (red.), Public-Private Partnerships: Theory and Practice in International Perspective. London: Routledge.
Kommunernes Landsforening (2001). Udbud og udlicitering på det tekniske område: Omfang og erfaringer. København: Kommuneinformation.
Kommunernes Landsforening, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Finansministeriet (2007). Konkurrenceudsættelse på dagsordenen. København: Kommunernes Landsforening.
Lindholst, Andrej Christian (2009). Contracting-out in urban green-space management: instruments, approaches and arrangements. Urban Forestry & Urban Greening 8 (4): 257-268.
Lindholst, Andrej Christian og Peter Bogetoft (2011). Managerial challenges in public service contracting: lessons in green-space management. Public Administration 89 (3): 1036-1062.
Lindholst, Andrej Christian, Bengt Persson og Thomas B. Randrup (2014). Udliciteringen stiger: Et overblik. Teknik & Miljø 8: 28-29.
Lindholst, Andrej Christian, Morten Balle Hansen og Jeppe Østergaard (2015). Innovationer i det offentligt private samarbejde (INOPS): Datarapport for Danmark. Aalborg: Aalborg Universitet.
Macneil, Ian R. (1974). Restatement (second) of contracts and presentiation. Virginia Law Review 60(4): 589-704.
Mulgan, Richard (1997). Contracting out and accountability. Australian Journal of Public Administration 56 (4): 106-116.
Nuppenau, Christine, Andrej Christian Lindholst og Karen Sejr (2005). Udbud og udliciteringer af grønne driftsopgaver 1997-2003. Hørsholm: Center for Skov, Landskab & Planlægning.
O’Flynn, Janine og John Alford (2008). The separation/specification dilemma in contracting: the local government experience in Victoria. Public Administration 86 (1): 205-224.
Poppo, Laura og Tood Zenger (2002). Do formal contracts and relational governance function as substitutes or complements? Strategic Management Journal 23 (8): 707-725.
Schepker, Donald J, Wonyong Oh, Aleksey Martynov og Laura Poppo (2014). The many futures of contracts: moving beyond structure and safeguarding to coordination and adaptation. Journal of Management 40 (1): 193-225.
Sullivan, Helen og Chris Skelcher (2002). Working across Boundaries: Collaboration in Public Services. Basingstoke: Palgrave.
Vincent-Jones, Peter (2000). Contractual governance: institutional and organizational analysis. Oxford Journal of Legal Studies 20 (3): 317-351.
Vincent-Jones, Peter (2007). The new public contracting: public versus private ordering? Indiana Journal of Global Legal Studies 14 (2): 259-278.
Walker, Bruce og Howard Davis (1999). Perspectives on contractual relationships and the move to best value in local authorities, pp. 16-37 i George A. Boyne (red.), Managing Local Services: From CCT to Best Value. London: Frank Cass.
Williamson, Oliver E. (1985). The Economic Institutions of Capitalism. New York: The Free Press.
Yin, Robert K. (2003). Case Study Research: Design and Methods, 3rd ed. London: Sage Publishing.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
LicensOphavsretten tilhører Politica. Materialet må ikke bruges eller distribueres i kommercielt øjemed.