Ledelse af forandring: dilemmaer, udfordringer og erfaringer

Forfattere

  • Lotte Bøgh Andersen
  • Anne Bøllingtoft
  • Martin Christensen
  • Ida Bøgh Hald

DOI:

https://doi.org/10.7146/politica.v48i2.131410

Resumé

Hvordan kan offentlige ledere gennemføre forandringsledelse i organisationer med meget forskelligartede brugere? Artiklen belyser dette spørgsmål ved at inddrage og illustrere pointer fra forandringsledelsesteori, handlingskapacitets- og motivationsteori samt professionssociologi i en analyse af en konkret fusion mellem to skoler. Ifølge teorien kan offentlige ledere arbejde med forståelsen af forandringer som enten transformationelle eller inkrementelle, ligesom de kan vælge mellem at handle proaktivt eller reaktivt. Især ved proaktiv handling forventes en fælles vision at være vigtig, selvom det er udfordrende at skabe ejerskab til visionen hos professionelle medarbejdere med høj public service motivation. Teorien forventer også, at etablering af fælles regler med gyldighed for alle er udfordrende for forandringer, der involverer forskelligartede brugere og organisationskulturer.

Referencer

Aiken, Carolyn og Scott Keller (2009). The irrational side of change management. McKinsey Quarterly 2: 101-109.

Andersen, Frode Boye (2003). Den lettede struds – en spejling af projekt, forstyrrelse og læring på Jellebakkeskolen, pp. 157-200 i Birgitte Ryberg og Marianne Thrane (red.), Skolen som lærende organisation – i teori og praksis. Aarhus: Klim.

Andersen, Frode Boye (2008). Den trojanske kæphest. Iagttagelse af kommunikation der leder. Ph.d.-afhandling. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Andersen, Lotte Bøgh (2005). Offentligt ansattes strategier. Politica: Aarhus.

Andersen, Lotte Bøgh, Nicolai Kristensen og Lene Holm Pedersen (2012). Motivation og handlingskapacitet. Relationen mellem producenter og brugere af offentlige ydelser. Politica 44 (1): 5-25.

Andersen, Lotte Bøgh, Nicolai Kristensen og Lene Holm Pedersen (2013). Models of public service provision: When will knights and knaves be responsive to pawns and queens? International Journal of Public Administration 36 (2): 126-136.

Bass, Bernard M. (1990). Bass and Stogdill’s Handbook of Leadership. Theory, Research, and Managerial Applications, 3. udg. New York: The Free Press.

Bass, Bernard M. og Ralph E. Riggio (2006). Transformational Leadership, 2. udg. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Beer, Michael og Nitin Nohria (2000). Cracking the code of change. Harvard Business Review, maj-juni: 133-141.

Børn og Unge i Aarhus Kommune og Rambøll (2013). Forældretilfredshed 2013. Ellevangsskolen http://bunyt.dk/lis/tilfredshed_2013/1870.pdf (15. juni, 2015).

Clark, Shawn M., Dennis A. Gioia, David J. Ketchen og James B. Thomas (2010). Transitional identity as a facilitator of organizational identity change during a merger. Administrative Science Quarterly 55: 397-438.

Dvir, Taly, Naama Kass og Boas Shamir (2004). The emotional bond: vision and organizational commitment among high-tech employees. Journal of Organizational Change Management 17 (2): 126-143.

Eisenbach, Regina, Kathleen Watson og Rajnandini Pilai (1999). Transformational leadership in the context of organizational change. Journal of Organizational Change Management 12 (2): 80-89.

Elstak, Mirdita, Mamta Bhatt, Cees Van Riel, Michael G. Pratt og Guido Berens (2015). Organizational identification during a merger: the role of self-enhancement and uncertainty reduction motives during a major organizational change. Journal of Management Studies 52 (1): 32-62.

Hayes, John (2014). The Theory and Practice of Change Management. 4. udg. Hampshire: Palgrave Macmillan.

Heinesen, Eskil og Leif Husted (2010) Socialt belastningsindeks vedrørende udgifter til børn og unge med særlige behov – Århus Kommune. København: AKF. http://www.kora.dk/media/271583/udgivelser_2010_pdf_5067_notat_aarhus.pdf (15. juni, 2015).

Herold, David M., Donald B. Fedor, Steven Caldwell og Yi Liu (2008). The effects of transformational and change leadership on employees’ commitment to a change: a multilevel study. Journal of Applied Psychology 93 (2): 346-357.

Kjeldsen, Anne Mette og Lotte Bøgh Andersen (2013). How pro-social motivation affects job satisfaction: an international analysis of countries with different welfare-state regimes. Scandinavian Political Studies 36 (2): 153-176.

Kotter, John P. (1999). I spidsen for forandringer. København: Peter Asschenfeldts nye forlag.

Kotter, John P. (2007) Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review, januar: 96-103.

Kotter, John P. og Leonard A. Schlesinger (2008). Choosing strategies for change. Harvard Business Review juli-august: 130-139.

Kouzes, Jim M. og Barry Posner (2012). The Leadership Challenge. 5. udg. San Francisco: Jossey Bass Inc.

Lawson, Emily og Colin Price (2003). The psychology of change management. McKinsey Quarterly 4: 30-41.

Le Grand, Julian (2003). Motivation, Agency and Public Policy. Oxford: Oxford University Press.

Le Grand, Julian (2010). Knights and knaves return: public service motivation and the delivery of public services. International Public Management Journal 13 (1): 56-71.

Miles, Matthew B. og A. Michael Huberman (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks: Sage Publications.

Nadler, David A. og Michael L. Tushman (1995). Types of organizational change: from incremental improvement to discontinuous transformation, pp. 14-34 i David A. Nadler, Robert B. Shaw og Elise A. Walton (red.), Discontinuous Change. Leading Organizational Transformation. San Francisco: Jossey-Bass Inc.

Parish, Janet Turner, Susan Cadwallader og Paul Busch (2008). Want to, need to, ought to: employee commitment to organizational change. Journal of Organizational Change Management 21 (1): 32-52.

Perry, James L. og Lois R. Wise (1990). The motivational bases of public service. Public Administration Review 50: 367-373.

Roberts, Jennifer og Michael Dietrich (1999). Conceptualizing professionalism: Why economics needs sociology. American Journal of Economics and Sociology 58 (4): 977-979.

Schein, Edgar H. (2010). Organizational Culture and Leadership, 4. udg. San Francisco: Jossey-Bass Inc.

Seo, Myeong-Gu og N. Sharon Hill (2005). Understanding the human side of merger and acquisition: an integrative framework. Journal of Applied Behavioral Science 41 (4): 422-443.

Stanek, Henrik (2015) Se danmarkskortet: Hver femte skole forsvundet siden 2007. http://www.folkeskolen.dk/562216/se-danmarkskortet-hver-femte-skole-forsvundet-siden-2007- (13. juli, 2015).

Van Dick, Rolf, Johannes Ullrich og Patrick A. Tissington (2006). Working under a black cloud: how to sustain organizational identification after a merger. British Journal of Management 17: S69-S79.

Walton, A. Elise (1995). Transformative culture: shaping the informal organization, pp. 151-168 i David A. Nadler, Robert B. Shaw og Elise A. Walton (red.), Discontinuous Change. Leading Organizational Transformation. San Francisco: Jossey-Bass Inc.

Aarhus Kommune (2013) Fusionen Vejlby Skole/Jellebakkeskolen. Statusorientering 1. Maj 2013. Notat udleveret af Ellevangsskolens pædagogiske leder.

Aarhus Kommune (2014) Erfaringsopsamling – skolefusionsprocesser – 2012-14. Notat udleveret af Ellevangsskolens pædagogiske leder.

Downloads

Publiceret

2016-05-03

Citation/Eksport

Andersen, L. B., Bøllingtoft, A., Christensen, M., & Hald, I. B. (2016). Ledelse af forandring: dilemmaer, udfordringer og erfaringer. Politica, 48(2). https://doi.org/10.7146/politica.v48i2.131410