Administrative organisationsforandringer i kommunerne efter krisen. Koncern-organisering på flere niveauer?
DOI:
https://doi.org/10.7146/politica.v49i1.131268Resumé
I denne artikel undersøges det ved hjælp af et sammenlignende casestudie af fem danske kommuner, hvordan krisen og den strammere statslige styring af kommunernes økonomi har bidraget til administrative organisationsforandringer i kommunerne. Der argumenteres for, at krisen og sanktionslovgivningen skabte et politisk forandringsvindue i de kommuner, som havde svag udgiftsstyring, og at den samtidig skabte et økonomisk pres, som førte til besparelser på administrative lederstillinger. Begge mekanismer bidrog til en udvikling hen mod en ”koncernmodel”, som tilgodeser tværgående prioriteringer og central ressourcestyring. Ifølge undersøgelsen genfindes den overordnede koncernorganisering i organiseringen af det kommunale skolevæsen. Her indebærer den blandt andet, at skoleområdet fusioneres med tilgrænsende områder, og at fagchefen indgår i topledelsen, hvor han/hun socialiseres i rollen som varetager af helhedens interesser.
Referencer
Alesina, Alberto og Roberto Perotti (1996). Fiscal discipline and the budget process. The American Economic Review 86 (2): 401-407.
Bæk, Thomas A., Mikkel M.Q. Andersen og Steffen K.J. Krahn (2016). Sanktionslovgivningen og kommunernes økonomiske styring – centrale udviklinger i kommunernes forbrugsmønstre på serviceudgifterne 2008-2014. København: KORA
Bækgaard, Martin (2008). Politisk og administrativ organisering i danske kommuner: Strukturreformens betydning. Politica 40 (3): 349-368.
Bækgaard, Martin (2013). Afhænger politikernes indflydelse af den administrative organisering? Anvendelse af direktions- og forvaltningsmodeller i de danske kommuner. Politica 45 (2): 159-177.
Cepiku, Denita og Andrea Bonomi Savignon (2012). Governing cutback management: Is there a global strategy for public administrations? International Journal of Public Sector Management 25 (6/7): 428-236.
Christensen, Jørgen Grønnegård (2013). Noget bedre end sit rygte. Futuriblerne 41 (3-4): 6-10.
Christensen, Jørgen Grønnegård, Peter Munk Christiansen og Marius Ibsen (2006). Politik og forvaltning, 2. udg.. Aarhus: Academia.
Christensen, Tom og Per Lægreid (2007). Transcending New Public Management: The Transformation of Public Sector Reforms. London og New York: Routledge.
Christoffersen, Henrik of Kurt Klaudi Klausen (2012). Den danske kommunekonstruktion. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Eisenhardt, Kathleen M. (1989). Agency theory: an assessment and review. The Academy of Management Review 14 (1): 57-75.
Foged, Søren Kjær (2015). En effektevaluering på danske kommuners regnskaber, 2010-2013. Økonomi og Politik 88 (1): 57-75
Foged, Søren Kjær og Eva Moll Sørensen (2016). Krisen og koncernmodellen i kommunerne. Public Governance Research 1: 65-84.
Hallerberg, Mark, Rolf Strauch og Jürgen von Hagen (2009). Fiscal Governance in Europe. Cambridge: Cambridge University Press.
Hood, Christopher (2010). Reflections on Public Services Reforms in a Cold Fiscal Climate. London: 2020 Public Services Trust.
Houlberg, Kurt (2015). Politisk lederskap og demokrati i sammenslåtte kommuner i Danmark. Baggrundsnotat. København: KORA.
Houlberg, Kurt og Marius Ibsen (2017). Kommunernes produktivitet: Hvilken betydning har kommunens administrative organisering og de lokal økonomiske grundvilkår? Politica 49 (1): 68-87.
Ibsen, Marius (2016). Kommunalreformen og kommunernes interne organisering og styring. Tidsskriftet Politik 19 (2): 30-54.
Jespersen, Peter Kragh (2008). Kommunernes valg af administrative organiserings- og styringsformer, pp. 91-122 i Karin Hansen et al. (red.), Nye kommuner i støbeskeen – om organisering og styring i de nye kommuner. København: Handelshøjskolens Forlag.
Kickert, Walter og Tiina Randmaa-Liv (2015). Europe Managing the Crisis. The Politics of Fiscal Consolidation. London og New York: Routledge.
Klausen, Kurt Klaudi (2010). Koncernledelse i det offentlige – nu også i kommunerne? Ledelse og Erhvervsøkonomi 2: 7-24.
Klausen, Kurt Klaudi (2014). Strategisk ledelse i det offentlige, fremskrive, forudse, forestille. København: Gyldendal Business
Peters, Guy Brainard (2011). Governance responses to the fiscal crisis: comparative perspectives. Public Money and Management 31 (1): 75-80.
Peters, Guy Brainard, Jon Pierre og Tiina Randma-Liiv (2011). Global financial crisis, public administration and governance: Do new problems require new solutions? Public Organizational Review 11: 13-27.
Pollitt, Christopher (2010). Cuts and reforms: public services as we move into a new era. Society and Economy 32 (1): 17-31.
Pollitt, Christopher og Geert Bouckaert (2009). Continuity and Change in Public Policy and Management. Cheltenham and Northampton: Edward Elgar Publishing.
Pollitt, Christopher og Geert Bouckaert (2011). Public Management Reform. A Comparative Analysis: New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. Oxford: Oxford University Press.
Raudla, Ringa, James Douglas, Tiina Randma-Liiv og Riin Savi (2015). The impact of fiscal crisis on decision-making processes in European governments: dynamics of a centralization cascade. Public Administration Review 75 (6): 842-852.
Raudla, Ringa, Riin Savi og Tiina Randma-Liiv (2015). Cutback management literature in the 1970s and 1980s: taking stock. International Review of Administrative Sciences 81 (3): 433-456.
Røvik, Kjell Arne (2007). Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo:Universitetsforlaget.
Schick, Allan (2009). Crisis budgeting. OECD Journal on Budgeting 3: 1-14.
Serritzlew, Søren (2005). Breaking budgets: an empirical examination of Danish municipalities. Financial Accountability & Management 21 (4): 413-435.
Thelen, Kathleen og Sven Steinmo (1992). Historical institutionalism in comparative politics, pp. 1-33 i Sven Steinmo, Kathleen Thelen og Frank Longstreth (red.), Structuring Politics. Historical Institutionalism in Comparative Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Von Hagen, Jürgen (2007). Budgeting institutions for better fiscal performance, pp. 27-52 i Anwar Shah (red.), Budgeting and Budgetary Institutions. Washington, DC: The World Bank.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
LicensOphavsretten tilhører Politica. Materialet må ikke bruges eller distribueres i kommercielt øjemed.