Lokale styringsvilkårs betydning for kommunernes økonomiske styring – fungerer sanktionslovgivningen som brandtæppe eller ilttelt?

Forfattere

  • Kurt Houlberg

DOI:

https://doi.org/10.7146/politica.v50i1.131217

Resumé

Samspillet mellem kommunernes tilpasning til lokale forhold, lokale politiske valg og den førte politik har længe været et centralt tema i decentraliserings- og kommunalforskningslitteraturen. Men hvilken betydning har de lokale styringsvilkår for de danske kommuners økonomiske styring efter kommunalreformen? Og hvordan påvirkes dette af et stærkt nationalt sanktionsregime? Artiklens empiriske analyse viser, at det er vanskeligere at skabe budgetbalance, hvis en kommune har vanskelige økonomiske grundvilkår, oplever en forværring af de økonomiske grundvilkår eller har et ustabilt indbyggertal. Men også at sanktionslovgivningen har påvirket sammenhængen mellem de lokale styringsforudsætninger og den lokalt førte styringspolitik. Sanktionslovgivningen lægger bindinger på kommunernes styringspolitik, som betyder, at den økonomiske styring knyttes tættere til de lokale styringsvilkår. Efter sanktionslovgivningen har det ikke længere signifikant betydning for budgetbalancen, hvor velstående kommunen er, og den økonomiske styring kobles tættere til ændringer i befolkningstallet.

Referencer

Andersen, Simon Calmar og Peter B. Mortensen (2009). Policy stability and organizational performance: Is there a relationship? Journal of Public Administration Research and Theory 20 (1): 1-22.

Andrews, Rhys, George A. Boyne, Jennifer Law og Richard M. Walker (2005). External constraints on local service standards: The case of comprehensive performance assessment in English local government. Public Administration 83 (3): 639-56.

Baldersheim, Harald (2003). Økonomistyring og kommunestruktur: Hva påvirker økonomistyringen? Kapitel 6 i Lawrence E. Rose, Per A. Pettersen og Morten Øgård (red.), Er smått så godt? Er stort så flott? Analyser av kommunestrukturens betydning. Oslo: Institut for Statsvitenskap, Oslo Universitet.

Blom-Hansen, Jens (2002). Budget procedures and the size of the budget: evidence from Danish local government. Scandinavian Political Studies 25 (1): 85-106.

Blom-Hansen, Jens, Martin Bækgaard og Søren Serritzlew (2014). Tax limitations and revenue shifting strategies in local government. Public Budgeting & Finance 34 (1): 64-84.

Blom-Hansen, Jens, Kurt Houlberg og Søren Serritzlew (2014). Size, democracy, and the economic costs of running the political system. American Journal of Political Science 58 (4): 790-803.

Blom-Hansen, Jens, Marius Ibsen, Thorkil Juul og Poul Erik Mouritzen (2012). Fra sogn til velfærdsproducent. Kommunestyret gennem fire årtier. Odense: Syddansk Universitetsforlag.

Boadway, Robin og Anwar Shah (2009). Fiscal federalism: Principles and Practice of Multiorder Governance. Cambridge: Cambridge University Press.

Borge, Lars-Erik (2005). Strong politicians, small deficits: Evidence from Norwegian local governments. European Journal of Political Economy 21 (2): 325-44.

Boyne, George A. (1996). Constraints, Choices and Public Policies. London: JAI.

Boyne, George A. (2002). Concepts and indicators of local authority performance: An evaluation of the statutory frameworks in England and Wales. Public Money & Management 22 (2): 17-24.

Boyne, George A., Oliver James, Peter John og Nicolai Petrovsky (2012). Party control, party competition and public service performance. British Journal of Political Science 42 (3): 641-60.

Brooks, Leah, Yosh Halberstam og Justin Phillips (2016). Spending within limits: Evidence from municipal fiscal restraints. National Tax Journal 69 (2): 315-52.

Bæk, Thomas Astrup, Mikkel Munk Quist Andersen og Steffen Kruse Juul Krahn (2016). Sanktionslovgivningen og kommunernes økonomiske styring. København: KORA.

Elm-Larsen, Rolf (2007). Forvaltningsrevision: Begreb, teori og proces. 2. udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Flynn, Norman (2012). Public Sector Management. 6. udg. London: Sage Publications Ltd.

Foged, Søren Kjær (2015). En effektevaluering på danske kommuners regnskaber, 2010-2013. Økonomi & Politik 88 (1): 57-75.

Hagen, Terje P. og Signy Irene Vabo (2005). Political characteristics, institutional procedures and fiscal performance: Panel data analyses of Norwegian local governments, 1991–1998. European Journal of Political Research 44 (1): 43-64.

Hansen, Sune Welling, Kurt Houlberg og Lene Holm Pedersen (2014). Do municipal mergers improve fiscal outcomes? Scandinavian Political Studies 37, (2): 196-214.

Heald, David og Christopher Hood (2014). The Politics of Fiscal Squeeze. British Academy.

Houlberg, Kurt (2014). David og Goliat i kassen før lukketid – danske kommuners likviditets- og gældsudvikling op til kommunesammenlægningerne i 2007. Politica 46 (2): 237-57.

Houlberg, Kurt (2016). Økonomiske konsekvenser af kommunalreformen. Politik 19 (2): 9-29.

Houlberg, Kurt og Kræn Blume Jensen (2010). Kommunernes økonomiske situation og udgiftspolitiske prioriteringer. København: AKF.

Ibsen, Marius (2016). Kommunalreformen og kommunernes interne organisering og styring. Tidsskriftet Politik 19 (2): 30-54.

Kousser, Thad, Mathew D. McCubbins og Ellen Moule (2008). For whom the TEL tolls: Can state tax and expenditure limits effectively reduce spending? State Politics & Policy Quarterly 8 (4): 331-61.

Mouritzen, Poul Erik (1991). Den politiske cyklus: En undersøgelse af vælgere, politikere og bureaukrater i kommunalpolitik under stigende ressourceknaphed. Aarhus: Politica.

Mullins, Daniel R. og Bruce A. Wallin (2004). Tax and expenditure limitations: introduction and overview. Public Budgeting & Finance 24 (4): 2-15.

Pallesen, Thomas (2014). Hvad siger teorierne? pp. 42-65 i Peter Munk Christiansen (red.), Budgetlægning og offentlige udgifter. København: Hans Reitzel.

Pollitt, Christopher (2010). Cuts and reforms: Public services as we move into a new era. Society and Economy 32 (1): 17-31.

Pollitt, Christopher og Geert Bouckaert (2011). Public Management Reform: A Comparative Analysis. New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. 3. udg. Oxford: Oxford University Press.

Rubin, Irene (2010). The Politics of Public Budgeting: Getting and Spending, Borrowing and Balancing. 6. udg. Washington, D.C.: CQ Press.

Serritzlew, Søren (2005). Breaking budgets: An empirical examination of Danish municipalities. Financial Accountability & Management 21 (4): 413-35.

Serritzlew, Søren og Jens Blom-Hansen (2014). Budgetlægning i kommuner og regioner, pp. 170-201 i Peter Munk Christiansen (red.), Budgetlægning og offentlige udgifter. 2. udg. København: Hans Reitzel.

Tovmo, Per (2007). Budgetary procedures and deficits in Norwegian local governments. Economics of Governance 8 (1): 37-49.

Velasco, Andrés (2000). Debts and deficits with fragmented fiscal policymaking. Journal of Public Economics 76 (1): 105-25.

Wildavsky, Aaron B. og Naomi Caiden (2004). The New Politics of the Budgetary Process. New York: Pearson/Longman.

Økonomi- og Indenrigsministeriet (2011). Lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommunerne i 2012 ved overskridelse af det aftalte udgiftsniveau for 2011. LOV nr 454 af 18/05/2011. København: Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Økonomi- og Indenrigsministeriet (2010). Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. LOV nr 710 af 25/06/2010 (historisk). København: Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Økonomi- og Indenrigsministeriet (2012). Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (indførelse af skærpede sanktioner for kommunerne ved overskridelse af budgetterne og mulighed for individuel afregning af det betingede bloktilskud). LOV nr 585 af 18/06/2012 (historisk). København: Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Downloads

Publiceret

2018-02-05

Citation/Eksport

Houlberg, K. (2018). Lokale styringsvilkårs betydning for kommunernes økonomiske styring – fungerer sanktionslovgivningen som brandtæppe eller ilttelt?. Politica, 50(1). https://doi.org/10.7146/politica.v50i1.131217