Forvaltere i frontlinjen – om kunsten at mestre modsætningsfyldte krav og konflikter
DOI:
https://doi.org/10.7146/politica.v50i3.131186Resumé
Nyere implementeringsforskning viser, at samspillet mellem frontmedarbejdere og målgruppen har stor betydning for, i hvilken grad en politik bliver implementeret. Derfor har frontforvalternes evne til både at sikre faglige hensyn såvel som at facilitere involverende processer stor betydning, når der skal samarbejdes med borgerne. På trods af den stigende interesse for samskabelse og interaktive processer fokuserer relativt få studier på, hvad der sker i praksis, når der skal opbygges tillid og medieres mellem konfliktende interesser. I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan frontforvalterne oplever og håndterer konflikter i processer med samskabelse. Teoretisk trækker vi på teorier om forvalterroller og konflikt, og empirisk bygger artiklen på et studie af 16 frontmedarbejdere i byfornyelsesindsatser i Malmø og København, der er kendetegnet ved aktiv borgerinvolvering.
Referencer
Agger, Annika (2015). “Wonderful” Copenhagen: Coping with segregation and ghettoisation, kapitel 3 i Annika Björkdahl og Lisa Strömbom (red.), Divided cities governing diversity. Lund: Nordic Academic Press.
Agger, Annika og Anne Tortzen (2015). Forskningsreview om samskabelse. http://samskabelse.ucl.dk/files/2015/02/forskningsreview-om-co-production_samlet-udgave-at-aa-at07115-2.pdf.
Agger, Annika og Birgitte Poulsen (2017). Street-level bureaucrats coping with conflicts in area-based initiatives in Copenhagen and Malmö. Scandinavian Political Studies 40 (4): 367-387.
Agger, Annika og Bodil Damgaard (2018). Interactive policy processes: A challenge for street-level bureaucrats. Scandinavian Journal of Public Administration (under udgivelse).
Agger, Annika og Dorthe Hedensted Lund (2017). Collaborative innovation in the public sector: New perspectives on the role of citizens? Scandinavian Journal of Public Administration 21 (3): 17-38.
Agger, Annika, Eva Sørensen og Jacob Torfing (2008). It takes two to tango: When public and private actors interact, pp. 15-40 i Kafeng Yang og Erik Bergrud (red.), Civic engagement in a network society. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Allen Nan, Susan (2008). Conflict resolution in a network society. International Negotiation 13 (1): 111-131.
Andersen, Lotte Bøgh, Kasper Møller Hansen og Robert Klemmensen (2012). Metoder i statskundskab, 2. udgave. København: Hans Reitzels Forlag.
Ansell, Chris og Alison Gash (2012). Stewards, mediators, and catalysts: Toward a model of collaborative leadership. The Innovation Journal 17 (1): 2.
Arbejdstilsynet (2016). Arbejdstilsynets årsrapport for 2016 – Arbejdstilsynet. https://arbejdstilsynet.dk/da/nyheder/nyheder/2017/04/aarsrapport_2016 (21. november 2017).
Bason, Christian (2010). Leading public sector innovation: Co-creating for a better society. Bristol: Policy Press.
Bason, Christian, Søren Sebastian Knudsen og Sune Toft (2009). Sådan involverer du borgere og virksomheder i offentlig innovation, i Christian Bason, Søren Sebastian Knudsen og Sune Toft (red.), Sæt borgeren i spil. Sådan involverer du borgere og virksomheder i offentlig innovation. København: Gyldendal Public.
Bherer, Laurence, Mario Gauthier og Louis Simard (red.) (2017). The professionalization of public participation. New York og London: Routledge.
Björkdahl, Annika og Lisa Strömbom (2015). Divided cities: Governing diversity. Lund: Nordic Academic Press.
Brinkmann, Svend og Lene Tanggaard (2010). Kvalitative metoder - En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.
Brodkin, Evelyn Z. (2012). Reflections on street-level bureaucracy: Past, present, and future. Public Administration Review 72 (6): 940-949. http://doi.wiley.com/10.1111/j.1540-6210.2012.02657.x (8. august 2017).
Chappel, James L. (2007). Conflict administration for the public sector. Indiana Journal of Political Science, winter.
Edelenbos, Jurian, Arwin Van Buuren og Erik-Hans Klijn (2013). Connective capacities of network managers: A comparative study of management styles in eight regional governance networks. Public Management Review 15 (1): 131-159.
Forester, John (2009). Dealing with differences: Dramas of mediating public disputes. New York: Oxford University Press.
Galtung, Johan (1995). Conflict resolution as conflict transformation: The first law of thermodynamics revisited, i Kumar Rupesinghe (red.), Conflict transformation. London: MacMillan.
Gittell, Jody Hoffer (2012). Relational bureaucracy: Structuring reciprocal relationships into roles. Academy of Management Review 37 (4): 709–733.
Gualini, Enrico (2015). Planning and conflict: Critical perspectives on contentious urban developments. New York og London: Routledge.
Gunnefur, Lisa (2015). Slutrapport områdesprogram för ett socialt hållbart Malmö Stadskontoret. Välfärdsavdelningen.
Hammerich, Else og Kirsten Frydensberg (2009). Konflikt og kontakt. Om at forstå og håndtere konflikter. København: Hovedland.
Hendriks, Frank og Pieter Tops (2005). Everyday fixers as local heroes: A case study of vital interaction in urban governance. Local Government Studies 31 (4): 475-490.
Jørgensen, Torben Beck og Barry Bozeman (2003). Det offentlige værdiunivers – dets bestanddele, struktur og fragmenter, pp. 39-63 i Torben Beck Jørgensen (red.), På sporet af en offentlig identitet – værdier i stat, amter og kommuner. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Kriesberg, Louis (2009). The evolution of conflict resolution, pp. 15-32 i Jacob Bercovitch, Victor Kremenyuk og I. William Zartman (red.), The Sage Handbook of Conflict Resolution. SAGE.
Lan, Zhiyong (1997). A conflict resolution approach to public administration. Public Administration Review 57 (1): 27-35.
Lipsky, Michael (1980). Street-level bureaucracy: Dilemmas of the individual in public service. Russell Sage Foundation Publications.
Lundquist, Lennart (1998). Demokratins väktare – Ämbetsmännen och vårt offentliga etos. Lund: Studenterlitteratur.
Mandag Morgen (2015). Kommune forfra -– Aarhus gentænker velfærden. Aarhus Kommune.
Maynard-Moody, Steven og Michael C. Musheno (2003). Cops, teachers, counselors: Stories from the front lines of public service. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Moore, Mark H. (1995). Creating public value: Strategic management in government. Cambridge, MA og London: Harvard University Press.
Osborne, Stephen P., Zoe Radnor og Kirsty Strokosch (2016). Co-production and the co-creation of value in public services: A suitable case for treatment? Public Management Review 18 (5): 639-653.
Peters, B. Guy og Jon Pierre (2000). Citizens versus the new public manager. Administration & Society 32 (1): 9-28. http://journals.sagepub.com/doi/ 10.1177/00953990022019335 (21. november 2017).
Poulsen, Birgitte (2015). Konflikter og konflikthåndtering i offentlige omsorgsorganisationer. Samfundsøkonomen 1: 32-39.
Putnam, Robert og Lewis Feldstein (2004). Better together: Restoring the American community. New York: Simon & Schuster.
Samarbetspartner, Demokratikonsult & (2012). Utvärderingsrapport fran åren 2010-2012 Områdesprogram för et socialt hållbart Malmö. docplayer.se/3554923-Utvarderingsrapport-for-aren-2010-2012-omradesprogram-for-ett-socialt-hallbart-malmo.html.
Sehested, K. (2009). Urban planners as network managers and metagovernors. Planning Theory & Practice 10 (2): 245-263.
Sirianni, Carmen (2009). Investing in democracy: Engaging citizens in collaborative governance. Washington, DC: Brookings Institution Press.
Sørensen, Eva og Jacob Torfing (2015). Co-initiation of collaborative innovation in Denmark. I paper til SIRC konference, Social Innovation, Fudan University, Shanghai, 21.-22. maj.
Torfing, Jacob og Peter Triantafillou (red.) (2017). New public governance på dansk. København: Akademisk Forlag.
Torfing, Jacob, B. Guy Peters, Jon Pierre og Eva Sørensen (2012). Interactive governance: Advancing the paradigm. Oxford: Oxford University Press.
Torpe, Lars (2009). Politisk kultur – fra civic culture til social kapital, pp. 1050-1067 i Lars Bo Kaspersen og Jørn Loftager (red.), Klassisk og moderne politisk teori. København: Hans Reitzel. http://vbn.aau.dk/en/publications/politisk-kultur--fra-civic-culture-til-social-kapital(b76d5180-6f82-11de-b57b-000ea68e967b).html (14. marts 2018).
Tortzen, Anne (2016). Samskabelse i kommunale rammer – hvordan kan ledelse understøtte samskabelse? Roskilde Universitet. http://www.centerforborgerdialog.dk/sites/default/files/CFB_pdf/Afhandling-samlet-FINAL-off.pdf (27. oktober 2017).
Tuurnas, Sanna (2015). Learning to co-produce? The perspective of public service professionals. International Journal of Public Sector Management 28 (7): 583-598.
Tuurnas, Sanna, Jari Stenvall og Pasi-Heikki Rannisto (2016). The impact of co-production on frontline accountability: The case of the conciliation service. International Review of Administrative Sciences 82 (1): 131-149.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2016). Områdefornyelse. http://uim.dk/arbejdsomrader/byfornyelse/omradefornyelse (3. februar 2017).
Ulrich, Jens (2016). Samskabelse – en typologi. https://www.ucviden.dk/ws/files/34461110/Jens_Ulrich_2016_Samskabelse_en_typologi_CLOU_skriftsserie.pdf (19. maj 2016).
Voorberg, William, Victor Bekkers og Lars Tummers (2015). A systematic review of co-creation and co-production: Embarking on the social innovation journey. Public Management Review 17 (9): 1333-1357.
Weber, Edward P. og Anne M. Khademian (2008). Wicked problems, knowledge challenges, and collaborative capacity builders in network settings. Public Administration Review 68 (2): 334-349.
Williams, Poul (2002). The competent boundary spanner. Public Administration 80 (1): 103-124.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
LicensOphavsretten tilhører Politica. Materialet må ikke bruges eller distribueres i kommercielt øjemed.