Casestudie 2. Tegningen som refleksionsmedium
DOI:
https://doi.org/10.7146/periskop.v2020i23.126171Resumé
I det følgende vil jeg diskutere et eksempel på, hvordan stolesamlingen på Kunst-og Designmuseet Trapholt har været inddraget i undervisningen i rumanalyse på uddannelsen i designkultur ved SDU i Kolding via praktiske tegneøvelser. Diskussionen vil her kredse om, hvilken rolle henholdsvis genstanden, museumsrummet og tegning som praksis kan spille i en teoretisk, designkulturel kontekst. Selve øvelsen og museumsbesøget var et element i et undervisningsforløb, der i øvrigt arbejdede mere traditionelt teoretisk med arkitekturanalyse og arkitekturteori. Øvelsens genstandsfokus og praktiske tilgang udgjorde på denne måde en alternativ arbejdsform i forløbet, men adresserede samtidig en helt central problematik for det, nemlig at rummet og rummets mening erfares som en konkret helhed, men samtidig ofte formidles gennem billedlige og tekstlige repræsentationer, og for de studerende skulle formidles via en analytisk tekst.1 I denne forbindelse illustrerer casen, hvordan tegningen som praksis tjente et dobbelt formål. For det første skærpede den opmærksomheden på genstanden i rummet, hvor genstandens form viste ud mod sammenhængen mellem form, krop og funktion og genstandens kulturelle kontekst. For det andet skærpede tegningen opmærksomheden omkring tegne- og billedmediet selv som medskaber af betydning.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 12 måneder efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).