Børns deltagelse og læring – på tværs af almen- og specialpædagogiske lærearrangementer
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v36i1.7344Resumé
Artiklen er en revideret udgave af Ph.D. – forsvar af afhandlingen: “Børns deltagelse og læring- på tværs af almen- og specialpædagogiske lærearrangementer (Morin, 2007). Afhandlingen udforsker dilemmaet og spændingsfelt mellem almen- og specialpædagogik ved at studere, hvordan dilemmaet er blevet håndteret og har fået betydning i skolens praktiske organisering og i de professionelles arbejde samt betydningerne af denne organi- sering, for de børn der går på tværs.
I denne udforskning af håndteringen af dilemmaet i skolens praksis fokuseres der analytisk på, hvilke betydninger dilemmaet får for deltagelsesmuligheder og læreprocesser, hos børn som modtager specialundervisning og i praksis går på tværs af en adskilt almen- og specialundervisning.
Idet børnene ekskluderes fra den almindelige klasse, kompliceres adgangen til læring, og samspillet med andre børn. Dette kommer ofte til at betyde brud i og manglende opbakning til børnenes engagementer i læreprocessen.
undervisningens organisering i skolen diskuterer artiklen hvad et decentreret perspektiv på læring og undervisning i skolen kan bidrage med til udvikling af organisering af specialundervisningen.