Hvordan forskning i praksis kan gøre sig relevant for praksis

Forfattere

  • Janne Hedegaard Hansen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v36i1.7342

Resumé

Forskning i pædagogisk arbejde bør interessere sig for, hvordan det er muligt at bidrage til at inspirere, udvikle og kvalificere pædagogisk arbejde ved at producere viden om praksis, der inviterer til refleksion og dialog mellem forsker og praktikere. Påstanden i denne artikel er, at der må produceres viden, som giver en hvis genklang i praksis, uden at den er udtryk for en ukritisk legitimering af den eksisterende praksis. Artiklen giver et bud på, hvordan det er muligt at producere forskningsbaseret viden, der kan gøre sig relevant for praksisfeltet ved at gennemføre konstruktivistisk bottom-up forskning, som har til formål at afdække dominerende diskurser i det pædagogiske arbejde.

Downloads

Publiceret

2008-03-02

Citation/Eksport

Hansen, J. H. (2008). Hvordan forskning i praksis kan gøre sig relevant for praksis. Nordiske Udkast, 36(1). https://doi.org/10.7146/nu.v36i1.7342

Nummer

Sektion

Articles