En undersøgelse af vejledning i fællesskaber
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v37i1.7259Nøgleord:
fællesskaber, deltagelse, tilrette læggelsesformer, vejlederroller, uddannelses og erhvervsvejledning, karrierevejledning.Resumé
Resumé
Karrierevejledning er en praksis som griber om sig. Karrierevejledning foregår som uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne, som studievalgsvejledning, som beskæftigelsesvejledning i jobcentrene og hos private aktører som tilbyder jobvejledningsforløb til både ledige og beskæftigede.
Denne artikel er en lettere revideret udgave af mit forsvar for ph.d. afhandlingen, ‘Vejledning i fællesskaber – karrierevejledning fra et deltagerperspektiv’, hvor udvalgte vejledningspraksis undersøges med metoder og begreber fra den kritiske psykologi. Et af målene med afhandlingen og deraf også med denne artikel er at bidrage til udviklingen af vejledningsfeltet ved at diskutere betydningen af:
– at vejledning ofte tænkes og tilrettelægges som individuelle samtaler og kritiseres for at bidrage til individualisering
– at forstå afklaring og motivation for deltagelse i uddannelse som bundet til konkret deltagelse i fællesskaber, frem for at forstå afklaring og motivation for deltagelse i uddannelse som en indre proces, der faciliteres gennem samtale og refleksion