En introduktion til Situeret læring og praksis i forandring
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v37i1.7254Nøgleord:
læring som engagement i aktuel praksis, situeret læring, mesterlære, decen trering, deltagerperspektivResumé
Resumé
Jean Lave har igennem sin karriere udviklet et begreb om læring som engagement i aktuel praksis. Artiklen sammenligner to skridt på vejen, et tidligt udkast til monografien Situ eret læring, der blev bragt i dette tidsskrift i 1988, og monografien selv. Vi sætter derved scenen for den efterfølgende artikel. I artik len forstås læring som et produkt af, at en person får adgang til en praksis, gør dennes problemer til sine og derved lærer. I mono grafien er der større fokus på, at deltagere i praksis reproducerer den ved at hverve nye deltagere, og at praksis udvikles i en proces, hvor de nyankomne lærer i næsten uundgåe lige konflikt til veteraner ved at engagere sig i praksis. Derved får modsigelser i praksis en større betydning, hvilket understreges i den artikel, vi bringer efterfølgende. For receptionen i praksis peger vi på to vigtige begreber i tilgangen, decentreringen og del tagerperspektivet, som begge bidrager til at udføre analyserne af læringsforløb konkret situerede og fra de lærendes perspektiv. Vi opridser desuden en forskel i den danske reception mellem forskere med baggrund i Aarhus Universitet, hvor forskerne mere klart tager problemer omkring mesterlære op, og forskere med baggrund i Københavns Universitet, hvor forskerne arbejder med læring i hverdagspraksis