“Tvær” faglighed i PPR

Betydninger af hvordan faglighed både er tværfagligheds funda-ment og modsætning

Forfattere

  • Emil Emde Jensen
  • Louise Rüdiger Nielsen
  • Boline Emma Vassing Jørgensen
  • Aura Melchior
  • Signe Thaysen Kjærulf Nielsen

Resumé

En undersøgelse, som Børne- og Undervisningsministeriet har fået lavet, betoner, hvordan PPR lider af overbelastning og ressourcemangel, og beskriver tværfagligt samarbejde som en løsning. Tværfagligt samarbejde forstået som et simpelt positivt bidrag til problemløsning er udbredt, og pba. vores specialeafhandling udarbejdet i foråret 2024 skitserer vi, hvordan faglighed udgør fundamentet for tværfagligt samarbejde og på samme tid befinder sig i et modsatrettet forhold hertil. Inspireret af praksisforskning (Højholt 2005) og kritisk psykologisk forståelse af konflikt (Axel, 2011; Dreier, 1979; Højholt & Røn-Larsen, 2016), undersøges tværfaglig samarbejdspraksis empirisk gennem interviews og observationer af fagpersoner i to “tværfaglige møder” i og med PPR, med fokus på samarbejdets vidensdeling, konfliktualitet og produktivitet. Flere tematikker identificeres som komplicerende for tværfagligt samarbejde. Strukturelle betingelser be- og afgrænser fagpersonernes vidensdeling. Fagpersonerne tildeles ansvars- og faggrænser utydeligt, og de tildeler hinanden problemforståelser og ulige positioner at handle ud fra/i strid med. Det kan hæmme vi-densdeling og produktivitet. Det konkluderes, at for at se sagers kompleksitet gennem vidensdeling i tværfagligt samarbejde, må eventuelle konflikter i samarbejdet tages eksplicit op. Således bliver samarbejdet produktivt. Artiklen afsluttes med insisteren på at anskue tværfagligt samarbejde som komplekst og konfliktuelt og en diskussion om, hvordan tværfagligt samarbejde åbner op for konflikt omkring faglighed.


Nøgleord:
Tværfaglighed, vidensdeling, konflikt, produktivitet, PPR, samarbejde, faglighed.

Downloads

Publiceret

2025-09-18

Citation/Eksport

Emde Jensen, E., Rüdiger Nielsen, L., Emma Vassing Jørgensen, B., Melchior, A., & Thaysen Kjærulf Nielsen, S. (2025). “Tvær” faglighed i PPR: Betydninger af hvordan faglighed både er tværfagligheds funda-ment og modsætning. Nordiske Udkast, 53(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/nu/article/view/159777

Nummer

Sektion

Articles