Tilblivelser af skolefædre
– En etnografisk undersøgelse af migrantfædres erfaringer med og navigation af skole-hjem-samarbejde
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v47i2.141633Nøgleord:
Skole-hjem-samarbejde, migranter, fædre, mistillid, forventningsfattigdomResumé
Artiklen er en oversat og redigeret udgave af forsvarstalen til mit ph.d.-forsvar: “Becomings of School-fathers – An ethnographic exploration of Migrant Fathers’ Experiences and Navigation of Home-school-cooperation Practices”. Forsvaret fandt sted mandag den 7. oktober 2019 på Aarhus Universitet (DPU). Artiklen handler om fædres positioneringer i skole-hjem-samarbejdet, blandt andet hvordan fædre positioneres i forhold til mødre, og særligt hvordan fædre med migrantbaggrund positioneres. Artiklen adresserer hvordan intensiveringen af skole-hjem-samarbejdet påvirker forskellige typer af forældre forskelligt, og ser på hvordan denne intensivering kan ende med at ekskludere nogle forældre. Således stiller artiklen spørgsmålstegn til opfattelsen af, at skole-hjem-samarbejdet udelukkende er et gode i sig selv. Artiklen zoomer særligt ind på fædre med migrantbaggrund, og analyserer hvordan disse fædre oplever at blive mødt med en forventningsfattigdom, der gør, at de ikke på lige fod med andre forældre bliver inddraget og spurgt til råds angående deres barns opvækst og skolegang. Artiklen analyserer desuden migrantfædres oplevelser af forskellige former for mistillid i møder med lærere og pædagoger. Artiklen foreslår begrebet “mistænkeliggjort maskulinitet”, til at betegne negative forventninger til (muslimske) migrantfædre, – en negativt kontrollerende forestilling af – at disse fædre agerer som kontrollerende patriarker og som nogle, der undertrykker deres børns frihed. Artiklen illustrerer, hvordan migrantfædre på forskellig vis må navigere i forhold til denne negativt kontrollerende forestilling, i deres navigation mod at være gode fædre for deres børn, og opnå omverdenens anerkendelse heraf.